Ohjeita opettajalle

Lippupallossa oppii

Lippupallo pelinä on monimuotoinen pallopeli. Se on soveltuu sekä pojille ja tytöille yhteisesti pelattavaksi. Myös erikokoiset oppilaat voivat osallistua peliin sulavasti. Joukkuepelin perusteet tulevat hyvin esille taktiikan ja kuvioiden muodossa. Lisäksi laji saattaa innostaa englannin kielen opiskeluun, vaikka tärkeimmät termit onkin käännetty myös englannista suomeksi. Motorisesti lippupallo on kuin mikä tahansa pallopeli. Selvää kuitenkin on, että pallon muoto tekee heittämisestä ja kiinniottamisesta erilaista ja näin kehittää näitä taitoja. Lajin voi liittää myös matemaattiseen hahmottamiseen, sillä esimerkiksi erilaisia heittokuvioita opetellaan ja nämä juostaan tietyn pituisina ja eri kulmien käännöksillä.

Kilpailutoimintaa koululaisille

Turvallisuusseikkoja

  • Heittoja saa suorittaa vasta, kun kaikki pelaajat ovat valmiina. Tämä estää pallon osumisen pelaajien kasvoihin. Sama koskee pitkien aloitussyöttöjen suorittamista.
  • Lippupallossa ei ole minkäänlaista estämistä eli blokkaamista. Edes koripallon tyylinen screenin teko ei ole sallittua
  • Palloa kantava pelaaja on vastuussa siitä, että törmäyksiä ei tapahdu. Hänen pitää pystyä pysähtymään tai astumaan sivuun puolustajasta.
  • Pelaajien välimatkaa ei tulisi lisätä ennen kun he ovat oppineet perustekniikan heitossa ja kiinniotossa. Palloa ei tule aluksi heittää kovaa, sillä se tekee heitosta epätarkan ja vaikeasti kiinniotettavan. Parien etäisyydet on syytä pitää reiluina harhaheittojen varalta.

Muuta

Laji on roolitusten ja taitojen suhteen kaikille poikkeuksetta uusi, jolloin tasoerot oppilaiden välillä ovat ainakin aluksi pienet. Liikunnallisesti heikompilahjainen oppilas voi toimia helposti pelinrakentajana eli johtajana. Uutena taitona amerikkalaisen jalkapallon heittäminen onnistuneesti kierteellä on ollut hyvä oppimisen mittari. Tämä onnistuu poikkeuksetta kaikilta perusopetuksen jälkeen. Oppilaille peliväline voi olla kiinnostava ja innostava.