Hiihtoleikit ja pelit

 

 

Sukset jalassa voi leikkiä ja pelata monia samoja leikkejä ja pelejä kuin ilmankin suksia. Jalkapallo, polttopallo ja erilaiset käsipallosovellukset ovat pelejä, joiden parissa viihtyy vanhempikin. Leikit ja pelit suksilla ovat mukava tapa vauhdikkaaseen liikkumiseen.

Leikkimiseen ja pelaamiseen suksilla sopii parhaiten laaja, tasaiseksi tampattu kenttäalue. Pienikin rinnealue antaa mahdollisuuden erilaisten suksitaituruustemppujen kokeilemiseen.

TOTEUTTAMISEN PÄÄPERIAATTEITA
- Tila
- Turvallisuus
- Toiminnallisuus

Leikkejä sukset jalassa

1. Lumimies

Ryhmänä liikuttaessa yksi sopiva leikki on lumimies. Leikkialueeksi soveltuu tasainen, poljettu kenttäalue. Leikkialueen leveys on 20–30 metriä ja pituus 30–50 metriä leikkijöiden määrästä riippuen. Alueen päihin merkitään lähtöalueet ja keskelle voidaan rajata kiinniottoalue. Leikin alussa valitaan lumimies, joka huutamalla ”Kuka pelkää lumimiestä?” saa muut leikkijät yrittämään leikkialueen ylitystä. Kosketuksesta muutkin leikkijät muuttuvat lumimiehiksi. Leikkiä voi leikkiä yhdellä tai kahdella suksella, sauvoja ei tässä leikissä käytetä.

2. Kunnon umpisolmu

Suksien hallintaan opettaa umpisolmuleikki. Leikin johtaja kehottaa leikkijöitä menemään lumeen makaamaan ja solmimaan itsensä niin pahaan umpisolmuun kuin mahdollista. Varsinkin pienemmistä on hauskaa laittaa kädet ja jalat niin solmuun kuin mahdollista. Tehdään siis se, mikä hiihdettäessä joskus tapahtuu tahattomasti. Umpisolmujen tekemisen jälkeen solmut avataan leikin johtajan kehotuksista. Ensin solmut auki, sitten selinmakuulle suksen pohjat taivasta kohti osoittaen. Sen jälkeen reidet rintakehää vasten ja käännytään kyljelle. Eihän se ylös pääseminen kaatumisen jälkeen niin vaikeaa olekaan.

3. Pyykkipoikahippa

Pyykkipoikahippa on yksi versio mainiosta hännänryöstöleikistä. Leikkialueen koko riippuu leikkijöiden määrästä. Tärkeää on se, että kaikilla on tarpeeksi tilaa liikkumiseen suksilla ilman sauvoja. Jokaiselle leikkijälle jaetaan yksi pyykkipoika, joka kiinnitetään lantion seudulle näkyvään paikkaan. Leikin käynnistyttyä leikkijöiden tavoitteena on saada napattua muilta pyykkipoika. Leikin voittajaksi selviytyy se, jolla on leikin päätyttyä eniten pyykkipoikia. ”Ryöstetyt” pyykkipojat kiinnitetään esille lantion seudulle. Oleminen ilman pyykkipoikia ei estä leikkijän mukana olemista ja pyykkipoikien ryöstämistä. Tämä on takuuvarma ja leikkijät mukaansa tempaava vauhdikas leikki, jota voidaan leikkiä yhdellä tai kahdella suksella.

4. Sauvan vaihto

Kun on opittu oikea ote sauvoista, asetetaan sauvat suksisiteen kohdalle. Ohjaajan merkistä vaihdetaan sauvat nopeasti kädestä toiseen. Leikille saadaan haluttaessa voittaja siitä, jonka sauvat ovat ensimmäisenä alkuasennossa. Sauvanvaihdosta saa myös sujuvan ja opettavaisen viestihiihdon. Tällöin joukkueella on käytössä vain yhdet sauvat,  ja vaihto tapahtuu sauvat seuraavalle viestinviejille luovuttamalla. Osuudelle voi lähteä vasta sitten, kun sauvat ovat oikein kädessä.

5. Sukset jalkaan

Sukset irrotetaan jalasta ohjaajan merkistä ja otetaan oikeaan käteen pohjat vastakkain ja kannat taaksepäin. Toisesta merkistä asetetaan sukset takaisin jalkaan. Myöhemmin voidaan ottaa mukaan myös sauvat.

6. Tunnin Uuno

Hiihdetään vapaasti kenttäalueella ilman sauvoja. Ohjaajan merkistä (esim. pillinvihellys) leikkijän on istahdettava lumeen ja noustava nopeasti ylös. Leikille saadaan haluttaessa voittaja eli Uuno nopeimmasta ylösnousijasta.

7. Seuraa johtajaa

Leikkijät muodostavat jonon. Yhteen jonoon sopiva määrä on 3–8. Jonon ensimmäinen tekee jonkun tempun suksilla ja muut yrittävät matkia häntä.

8. Jänikset ja ilvekset

Leikkijät jaetaan kahteen ryhmään (jänikset ja ilvekset) ja komennetaan leikkialueen laidoille kasvot vastatusten. Leikin johtajan huutaessa esim. ”jänikset kaksi” saavat jäniksiksi määrätyt ottaa kaksi tasatyöntöä. Huudolla ”ilvekset kolme” ottavat ilveksiksi määrätyt kolme tasatyöntöä. Tarkoituksena on, että ilvekset yrittävät ottaa jäniksiä kiinni ja jänikset puolestaan yrittävät päästä alueen läpi ilvesten lähtöpaikkaan. Pisteitä saa kiinniotoista ja läpimenoista. Leikissä voidaan vaihdella eri hiihtotapoja.

9. Maa – Venus – Mars

Leikkialueesta nimetään kolme kohtaa: maa, Venus ja Mars. Nämä sijaitsevat noin 10–30 metrin välein. Leikkijät asettuvat ohjaajan määräämällä tavalla keskimmäiselle alueelle. Leikin johtajan huutaessa esimerkiksi ”maa” leikkijät siirtyvät mahdollisimman nopeasti huudetulle alueelle. Voidaan leikkiä myös ”pudotuskisana”.

10. Ampumahiihtoviesti

”Ampumahiihtoviesti” on hauska tapa kasvattaa yhteishenkeä ja samalla kehittää tarkkuutta. ”Ampuminen” voidaan tehdä monella eri tavalla. Tarkkuutta voidaan kokeilla liu´uttamalla suksi tai sukset rajattuun maaliin. Ohiliu´utuksesta seuraa tietenkin sakkokierros. Ampumapaikalla voidaan käyttää ammuksena myös pieniä palloja tai lumipalloja ja maalina sankoja tai ilmapalloja.

Pelejä sukset jalassa

1. Jalkapallo

Välineet: pallo, merkit maalien ja pelialueen rajaukseen
Jalkapallo yhdellä suksella saa jokaisen pelissäolijan takuuvarmasti liikkumaan. Yhdellä suksella palloa tavoiteltaessa ja syöttöä oikeaan suuntaan yrittäen tasapaino ja suksella pysymisen taito kehittyvät takuuvarmasti.

2. Käsipallo

Välineet: pallo tai frisbee-kiekko, merkit maalien ja pelialueen rajaukseen
Frisbee-peli tai käsipallo soveltuvat myös suksille erinomaisesti. Kun frisbee tai pallo on hallussa,  ei saa enää potkia vauhtia. Paikalta tai liukuen täytyy hakea uutta pelaajaa, kenelle syöttää, tai maalin läheisyydessä tietenkin yrittää maalin tekemistä. Frisbee tai pallo menetetään vastustajalle, jos syöttö katkaistaan, pelaaja potkii vauhtia pelivälineen kanssa tai pelaaja menee rajan yli.

3. Lippupallo

Välineet: sukset, liput
Jenkkifutiksen kevyempi sovellus, jossa hyökkäys pysähtyy, kun pallon kantajalta repäistään vyötäröllä oleva lippu pois. Syöttösuunnat on vapaita, ja joukkueen täytyy edetä neljällä hyökkäysyrityksellä jokin sovittu matka. Pienellä kentällä se voi olla maaliin asti.

4. Pesäpallo

Välineet: pallo
Pallo lyödään kädellä ulkokentälle, jossa pelaajat ottavat pallon kiinni ja pujottavat sen kaikkien jonossa seisovien ulkopelaajien jalkojen välistä jonon viimeiselle. Tällä aikaa sisäjoukkue kiertää määrättyä rinkiä, joukkueen kierrosten määrä on juoksuja. Vuoro vaihtuu, kun kaikki on lyöneet esimerkiksi kerran.
Sovelluksia: pallon kiinnioton jälkeen ryhmälle eri tehtäviä juoksun teon pysäyttämiseksi.

5. Koppipallo

Välineet: pallo
Kaksi joukkuetta, jotka pyrkivät syöttelemään joukkueen sisällä 5–15 kertaa, mistä syntyy piste. Pallon pudotessa maahan sen saa vastustaja.
Sovelluksia: Syöttöjen määrän vaihtelu, vastustajaan ei saa koskea, kahden pelaajan syöttely kielletty, heitot yhdellä tai kahdella kädellä.

6. Ultimate

Välineet: Frisbee
Pelialue: Tasainen kenttä, jonka molemmissa päissä maalialueet. Kaksi joukkuetta, jotka heittämällä frisbeetä pelaajalta toiselle pyrkivät etenemään vastustajan maalialueelle. Jos frisbee koskettaa maata, hyökkäysvuoro siirtyy.
Kehittely: frisbeen heittely sukset jalassa
Sovelluksia: molemmat sukset / vain toinen suksi jalassa

7. Sähly

Välineet: sählymailat + pallot
Pelialue: tasainen kenttä, jonka päissä sählymaalit
Kaksi joukkuetta, jotka sählyn säännöillä pyrkivät saamaan pallon vastustajan
maaliin.
Kehittely: sähly ilman suksia
Sovelluksia: yksi/molemmat sukset jalassa

8. Polttopallo

Välineet: pehmeä pallo
Pelialue: tasainen kenttä. Pelialue jaetaan kahteen puoleen, molemmille joukkueille oma puoli. Pallolla pyritään osuman toisella puolella oleviin. Jos kohde saa kopin, heittäjä ”palaa”. Jos kohteeseen osuu, hän ”palaa”.  Palaneet joutuvat pois pelistä. Häviäjä on se, jonka kaikki pelaajat ovat palaneet.
Sovelluksia: ”Kahden tulen välissä”
Palanut joutuu toisen joukkueen takana olevalle alueelle, josta hän voi edelleen jatkaa peliä. Häviäjä on se, jonka kaikki pelaajat ovat palaneet.

9. Sankopallo

Välineet: kaksi sankoa, pallo
Pelialue: Tasainen kenttä, jonka päädyissä sangot. Sankojen ympärillä on ”kielletty alue” noin 2 metrin etäisyydellä sangoista.
Kaksi joukkuetta, jotka pyrkivät tekemään maalin kuljettamalla pallon vastustajan sankoon. Pallon kanssa ei saa liikkua, vaan on syötettävä. Kielletyltä alueelta ei saa yrittää tehdä maalia.
Sovelluksia: yksi tai molemmat sukset jalassa.

10. Sauvan ryöstö

Välineet: sukset ja sauvat
Ryhmä jaetaan kahteen joukkueeseen. Molemmilla on omat kotipesät leikkialueen laidoilla. Sauvat kerätään kotipesään, joita yritetään ryöstää. Molemmista joukkueista voivat ryöstäjät yrittää milloin vain vastustajan kotipesään. Jos ryöstäjää kosketetaan ennen vastustajan kotipesää selkään, joutuu hän palaamaan omalle alueelleen. Jos hän pääsee vastustajan kotipesään ilman kosketusta, saa hän ottaa sieltä yhden sauvan ja viedä sen omaan kotipesäänsä. Voittaja on se, joka saa kaikki sauvat tai aika loppuu.