Luokat 3–4

Tanssileikit

Parinvaihtotanssi

  • Oppilaat pareittain piirissä vastakkain siten, että johtajan kasvot ovat tanssisuuntaan, musiikkina kävelytempoinen tasajakoinen musiikki
  • 4 askelta tanssisuuntaan, 4 askelta kääntyen siten, että johtajan selkä jää tanssisuuntaan (johtaja kääntyy selkä piirin keskustan kautta), 4 askelta tanssisuuntaan, 2 askelta kääntyen isoksi piiriksi (kaikilla käden käsissä), 2 askelta kääntyen uutta paria kohti (johtajalle oikealta puolelta, seuraajalle vasemmalta puolelta)
  • Variaatio: voidaan soveltaa Valssin, Samban, Humpan jne. rytmiin ja askeleisiin

Ameebatanssi

  • Oppilaat asettuvat eri puolille salia, ja yksi oppilaista valitaan leikin aloittajaksi
  • Aloittaja kävelee (tanssii) soitettuun musiikkiin, kunnes musiikki pysähtyy, jolloin hän ottaa itselleen pariksi oppilaan, joka on lähimpänä häntä.  Pari kulkee rinnakkain käsikynkässä.
  • Jatketaan samalla tavalla, kunnes leikkijöitä on neljä; näiden tulee jakautua kahtia kahdeksi pariksi
  • Leikkiä jatketaan, kunnes kaikki oppilaat ovat mukana
  • Musiikkina suositellaan käytettäväksi monipuolisesti eri tyylisiä tanssirytmejä

Vienti ja seuraaminen, tanssiasennot ja -otteet

”N-Y-T”- yhden käden tanssiasento

Tavoitteena on oppia erilaisia tanssiasentoja ja niille ominaisia liikkumistapoja

  • Opetellaan esim. suljettu tanssiasento, yhden käden tanssiasento ja vierekkäin tanssiasento  ja niille ominainen liikkumistapa; suljetussa tanssiasennossa toinen kulkee eteenpäin ja toinen taaksepäin, yhden käden tanssiasennossa voidaan vuoronperään kulkea yhdistetyn käden alta, vierekkäin tanssiasennossa kuljetaan rinnakkain samaan suuntaan
  • Oppilaat työskentelevät pareittain; opettaja määrää ensimmäisen tanssiasennon:”N-Y-T- suljettu tanssiasento!” Musiikin soidessa liikutaan ko. tanssiasennossa, musiikin pysähtyessä opettaja määrää toisen tanssiasennon jne.

Formulakuskit

Tavoitteena hahmottaa yhtä paritanssin tärkeimmistä periaatteista; on olemassa johtaja ja seuraaja; Kimi Räikkönen ja McLaren

  • Oppilaat pareittain vastakkain tuplakäsiotteessa. Toinen parista on kuski, toinen auto
  • Opettajan antaessa lähtömerkin kuski lähtee kuljettamaan autoaan siten, että kuski kulkee eteenpäin, auto kulkee takaperin ja ”jarruttaa” aavistuksen kulkiessaan. Kuskin tehtävänä on pitää huoli siitä, että kolareita ei satu
  • Harjoituskierros kävellen
  • Varsinainen kisa pikakävelyllä 
  • Lähtömerkkinä voi olla esim. reipastempoinen musiikki tai tanssijoiden itse tuottama ”ralliauton ääni”; kun musiikki alkaa, kuskit lähtevät kuljettamaan autojaan. Musiikin loppuessa autot jäävät paikalleen. 
  • Otetta voidaan varioida; peräkkäin, tanssiasennossa jne.

Rytmiikka ja musiikkiin tanssiminen

Mikä isku?

Tavoitteena oppia hahmottamaan tahtien pituus ja tahdissa olevat iskut

  • Opettaja valitsee muutamia eri tempoisia kappaleita, sekä tasajakoisia että kolmijakoisia
  • Opettaja kehottaa taputtamaan/nostamaan käden/liikkumaan pelkästään tahdin ykkösillä, ykkösillä ja kolmosilla, kakkosilla ja nelosilla, nelosella ja ykkösellä jne. 
  • Myöhemmin lapset voidaan jakaa pareihin; toinen merkkaa säännönmukaisesti tiettyä iskua/tiettyjä iskuja, toinen yrittää hahmottaa mistä iskuista on kyse 
  • Harjoituksessa voidaan käyttää myös soitettua tanssimusiikkia; oppilaiden tehtävä on liikkua vapaasti tilassa ja merkitä opettajan ohjeen mukaan pyydetty isku/pyydetyt iskut

Rytmihiiret (hippaleikki)

Tavoitteena oppia erottamaan erilaisia rytmikuvioita ja tuottamaan liikettä niiden mukaisesti

  • Oppilaat opetetaan erottamaan neljä erilaista rytmikuviota; (näiden nuottikuvat tähän viereen). Oppilaat jaetaan neljään hiiriperheeseen (esim. salin nurkkiin): kävelyhiiret, juoksuhiiret, hyppelyhiiret ja tanssihiiret  ja yksi oppilaista valitaan kissaksi keskelle salia.  Opettaja soittaa (esim. kehärummulla) vuorollaan eri hiiriperheiden rytmiä ja rytmikuviota vastaava hiiriperhe lähtee liikkumaan nimelleen ominaisella tavalla kissan ympärille.  Rummutuksen loppuessa kissa herää ja yrittää saada omaan pesään pakenevia hiiriä kiinni. Kiinnijoutuneet hiiret muuttuvat kissoiksi.
  • Variointitapoja:
    • Varioidaan hiirten liikkumistapaa; sama perusliikuntamuoto esim. takaperin, sivuttain, alatasossa jne.
    • Jaetaan oppilaat esim. sambahiiriin, tangohiiriin, rokkihiiriin ja polkkahiiriin, jolloin musiikkina voidaan käyttää ko. tanssirytmiä ja hiiret liikkuvat ko. tanssille  ominaisella tavalla.