Luokat 5–6

Tanssileikit

Oikealta uusi

  • Opetellaan seuraava tanssisarja yksin:
    a) 4 sivulle-tap askelta 
    b) 8 askeleella ympäri omalla paikalla, 
    c) 8 askelta eteenpäin
    d) 8 askelta taaksepäin
  • Jaetaan oppilaat vastakkaisriveihin; tanssitaan sama sarja vastakkain
  • Otetaan vastakkaisrivistä pari, jonka kanssa tanssitaan sama sarja siten, että kohta c:n aikana pari ohittaa toisensa oikeat kyljet ohittaen ja kohdan d:n aikana pari peruuttaa omalle paikalleen siten, että vasemmat kyljet ohittavat.
  • Tanssitaan sama piirissä siten, että kohdassa ”d” otetaan uusi pari oikealta puolelta (takaoikealta)
  • Musiikkina voi käyttää esim. kävelytempoista nuorisomusiikkia

Touch down

  • Opetellaan yksin seuraava  tasahyppyihin perustuva tanssi:
    a)  4 tasahyppy kääntyen vuoroin oikealle ja vasemmalle (8 iskua)
    b) ”slalomhypyt” oikealle ja vasemmalle (1&2,3&4,5&6, 7&8)
    c)  polven nostot x 4 aloittaen oikealla jalalla (8 iskua)
    d)  tasahypyt ympäri oikealle  ja vasemmalle (4+4 iskua)
  • Otetaan parit, tanssitaan sama sarja vastakkain
  • Tanssitaan sama tanssi siten, että jokaisen sarjan välissä on 16 tahtia ”vapaata tanssia”, jonka aikana jokaisen tehtävänä on hakea uusi pari. Opettaja voi halutessaan määrätä selkeän parinvaihtosysteemin.
  • Musiikkina esim. reipastempoista, discopohjaista nuorisomusiikkia.

Salmiakkitanssi

  • Asetellaan oppilaat yhdessä tai useammassa ryhmässä salmiakin muotoiseen kuvioon, jossa on selkeästi neljä ”salmiakin kärkeä” eli johtajaa
  • Tanssi perustuu improvisaatioon ja toimii esim. alkulämmittelynä; opettaja määrää kuka  johtajista aloittaa
  • Johtaja tuottaa paikallaan pysyvää vapaamuotoista liikettä; halutessaan vaihtaa johtajaa hän kääntyy 1€ tai ½ käännöstä, jolloin salmiakin uudessa kärjessä olevasta johtajasta tulee liikkeen tuottaja. Muut salmiakin sisällä olevat tanssijat matkivat johtajan liikettä.
  • Voidaan tehdä myös pareittain siten että parit ovat rinnakkain salmiakkimuodostelmassa.

Vienti ja seuraaminen, tanssiasennot ja -otteet

Sormenpäävienti

Tavoitteena oppia avoimen otteen tanssien viennin ja seuraamisen periaatetta. Toimii myös loistavana keskittymisharjoituksena.

  • Oppilaat pareittain; parin kanssa vastakkain, sormenpäät kosketuksissa; johtajan kädet kämmen ylöspäin, seuraajan kämmen alaspäin
  • Taustalle rauhallinen musiikki
  • Johtaja kuljettaa seuraajaa selkein ja rauhallisin liikkein esim. toisen käden alta, itsensä ympäri, rullaten kainaloon jne. siten, että joko molemmat tai ainakin toinen käsi on koko ajan kosketuksissa pariin
  • Variaatiot
    • voidaan myös liikkua tilassa
    • seuraajalla voi olla silmät kiinni

Rytmiikka ja musiikkiin tanssiminen

Ykkönen ja kakkonen

Tavoitteena oppia hahmottamaan musiikista esim. neljän tai kahdeksan tahdin jaksoja

  • Valitaan selkeä kappale, jonka rakenteessa toistuvat säännöllisesti neljän / kahdeksan tahdin fraasit
  • Lapset toimivat pareittain (no 1 ja no 2);  no1 liikkuu sovitun fraasin ajan ja jää patsaaksi, no 2 liikkuu yhtä pitkän ajan ja kopioi no 1:n  patsaan ja lähettää siten no 1:n  tanssimaan... no1  kopioi no 2:n patsaan ja lähettää näin taas no 2:n liikkeelle jne.
  • Patsaan muotoa saa muuttaa toisen tanssiessa
  • Tanssijoiden liike ja patsaat voivat olla vapaasti tuotettuja tai tietylle tanssilajille ominaisia

Hilavitkutin

Tavoitteena on hahmottaa perussyke ja ymmärtää oma aksentoitu isku ja pitää kiinni molemmista leikin ajan

  • Oppilaat jaetaan neljään ryhmään ja jokaiselle ryhmälle määrätään 4/4- tahtilajista yksi isku, jota oppilaiden tehtävä on merkitä esim. kättä ylös nostamalla, nyökäyttämällä päätä tai nostamalla polvea. Oppilaat voivat lisätä iskuunsa myös äänen. 
  • Yksi ryhmä menee keskelle salia ja aloittaa rytmin tuottamisen.  Muut ryhmät tulevat vuorollaan mukaan. Jokaisen leikkijän pitää olla kosketuksessa vähintään yhden leikkijän kanssa. Syntyy "kone", joka on nimeltään HILAVITKUTIN. 
  • Voidaan leikkiä myös siten, että puolet ryhmästä tarkkailee,  kun toinen puoli työskentelee.