Viitepelejä

Heittopesis

Tehtävänselitys: Sisäpelijoukkue tulee ensin kotipesään heittämään ja ulkopelijoukkue menee kentälle ottamaan kiinni. Sisäpelaajalla on vain yksi heitto käytettävissään. Heti heiton jälkeen hän lähtee etenemään ykköspesälle. Ulkopelaajat ottavat pallon kiinni ja yrittävät polttaa etenijää toimittamalla pallon sille pesälle, minne juoksija on menossa, kuten oikeassakin pesiksessä. Seuraavan sisäpelaajan heitolla on edettävä taas eteenpäin. Käydään yksi heittokierros läpi ja vaihdetaan sitten sisä- ja ulkojoukkueen paikkoja. Palaneet pelaajat poistetaan kentältä kotipesään. Kentän koosta riippuen joukkueessa voi olla 5–10 pelaajaa.
Välineet: Pesäpallo ja räpylät tai pehmeämpi pallo ilman räpylöitä, pesiskentän rajat

Pallosota

Tehtävänselitys: Kaksi joukkuetta, joissa jokaisella pelaajalla on pallo. Pallo vieritetään tai heitetään kohti keskellä olevaa suurta palloa. Yritetään toimittaa iso pallo vastakkaisen joukkueen maaliviivan yli. Maaliviiva voi olla jo hieman ennen rajaa, jonka takana pelaajien tulee olla (turvallisuustekijä).
Välineet: Isoja palloja (esimerkiksi fysiopallo), pehmeitä palloja, tennispalloja yms.

Kuningaspallo

Tehtävänselitys: Pelialueena toimii jokin suorakaiteen muotoinen, selvästi rajattu alue. Etukäteen on sovittu, lyödäänkö näpeillä, kovaa vai erilaisella pelivälineellä. Lyöjä yrittää kiertää lipun ja yrittää ehtiä kotipesään ennen palloa, lyöjällä on kolme lyöntiyritystä. Ulkopelaajat toimittavat pallon kotipesässä olevalle lukkaripelaajalle. Joukkue saa pisteen, jos lyöjä ehtii lipulle asti, ja kaksi, jos ehtii kotiin asti. Vuoro vaihtuu, kun kaikki ovat lyöneet.
Välineet: Tenava-, tennis- tai pehmopallo, räpylöitä, pesäpallo-, tai tennismaila tai paksumpi pesismaila, törppö

Räpsänsiirtopeli

Tavoite: Tasapainon ja yhteistoiminnan kehittäminen
Pelinkulku: Muodostetaan kaksi joukkuetta, joiden tavoitteena on tehdä maaleja. Maaleina toimivat patja tai penkki tai maahan piirretty alue, johon pallo painetaan. Pelissä edetään heittämällä. Pallon saa heittää ja ottaa kiinni vain seisomalla oman räpylänsä päällä. Pallo kädessä ei saa juosta. Pallottomat pelaajat voivat siis juosta salissa hakemassa vapaata tilaa, ja asettamalla räpylänsä lattialle he voivat räpylän päällä seisoessaan ottaa heitetyn pallon kiinni. Ellei palloa saa kiinni, siirtyy se toiselle joukkueelle. Jos pallon ottaa kiinni seisomatta räpylänsä päällä, pallo siirtyy toiselle joukkueelle.
Välineet: Pehmopallo, räpylät, patjat tai penkit

Palloviesti

Jaetaan porukka 4–5 hengen ryhmään. Piirretään maahan esimerkiksi 3 metrin välein 3–4 viivaa. Joukkueet lähtevät samalta viivalta (jonomuodostelma, josta suorittajat lähtevätyksitellen ) ja juoksevat aina seuraavalle viivalla ja heittävät ilmassa pallon suorittajalle. Suorittaja heittää pallon aina takaisin jonon ensimmäiselle ja suorittaa oikeaoppisen syötön, Jos syöttö on väärä, suoritetaan uusi syöttö. Syötön jälkeen heitetään pallo taas ilmassa viivoja juoksevalle kaverille. Ryhmän jäsenet tekevät harjoitteen vuorotellen. Kierrosten määrä voidaan sopia etukäteen.

Näpymyllykisa

Piirretään kaksi viivaa noin viiden metrin päähän toisistaan. Toisen viivan taakse noin metrin päähän piirretään syöttölautanen. Porukka jaetaan kolmen hengen ryhmiin. Jokaiseen ryhmään kuuluu yksi syöttäjä, lyöjä ja kiinniottaja. Jokainen on vuorollaan lyöjä ja tekee  pystymailanäpäytyksen. Kiinniottaja lähtee toisen viivan takaa. Jokaisen lyöntisuorituksen jälkeen siirtyy syöttäjä lyömään, lyöjä kiinniottajaksi ja kiinniottaja syöttämään. Harjoitus voidaan viedä läpi joko ajan tai lyöntimäärän perusteella. Kisassa vaihdot tehdään juosten, nopein ryhmä siis voittaa. Esimerkiksi kaikki lyövät neljä kertaa. (Mikäli jossain ryhmässä on neljä pelaajaa, he kaikki lyövät kolme kertaa.)

Polttis

Varusteet: Pallo (tenavapalloa tai tennispallo), räpylä jokaiselle pelaajalle, pesäpallomailoja, merkkikeiloja tai teippiä pesien merkeiksi, syöttölautanen (muovimatosta tai vastaava)
Pelaajamäärä: Kaksi 4–6 pelaajan vastakkaista joukkuetta ja pelituomari
Pelikenttä: Koulun salissa suorakaiteen muotoinen kenttä, jossa rajoina ovat seinät ja eturajana jokin lattiasta hyödynnettävä kenttäviiva. Syöttölautanen on kiinni eturajassa. Pesät ovat kentän reunoilla järjestyksessä myötäpäivään ja keskellä kenttää on polttopesä (esimerkiksi koripallokentän keskiympyrä). Katso kuva.
Peliajatus: Kukin pelaaja lyö pallon vuorollaan kentälle ja pyrkii etenemään eli kiertämään kentän, pesät järjestyksessä, tavoitteenaan tehdä juoksu. Ulkopelaajat vuorostaan pyrkivät polttamaan juoksijat toimittamalla pallon polttopesässä olevalle kiinniottajalle. Pelin voittaa joukkue, joka tasavuoroin pelattuna on tehnyt enemmän juoksuja.
Pelinkulku: Kukin sisäpelaaja lyö vuorollaan vastapuolen lukkarin syötöstä ja pyrkii sitten kiertämään kentän pesät järjestyksessä. Lyöjällä on käytössä kolme lyöntiyritystä. Vastapuoli eli ulkopelaajat pyrkivät ottamaan pallon kiinni ja toimittamaan sen mahdollisimman nopeasti polttopesässä olevalle pelaajalle. Tällöin juoksijat, jotka ovat sillä hetkellä pesien välillä, palavat. Polttopesä sijaitsee kentän keskellä. Kopista juoksijat haavoittuvat. Lyönti on laiton, jos pallo lyönnistä osuu suoraan kattoon tai johonkin seinään koskematta ensin lattiaan. Lyönti on laillinen, vaikka se osuisikin seinään, jos se on sitä ennen koskettanut lattiaan tai ulkopelaajaan. Kärkkymistä ei ole rajoitettu mitenkään. Samalla kenttäpesällä voi olla vain yksi etenijä samanaikaisesti. Syöttäminen ja vapaataival tuomitaan pesäpallon sääntöjen mukaan. Vuoronvaihto tapahtuu, kun joukkueen kaikki pelaajat ovat käyneet lyömässä tai kun on tullut kolme paloa. Muilta osain noudatetaan pesäpallosta tuttuja sääntökohtia.
Turvallisuus: Pesät ovat myötäpäivään varsinaisen suorakaiteen muotoisen pelikentän reunoilla, jotta juostessa vältetään kontaktia kiinniottajien kanssa. Salissa pelatessa pelipallona tulee käyttää tennispalloa.

Salipesistä kahdella pesällä

Säännöt: Lyönnistä edetään, kiinniottajat yrittävät toimittaa pallon keskiympyrään, jolloin eteneminen pysähtyy, kukaan ei pala eikä haavoitu. Seuraavan lyönnin osuttua etenijät jatkavat matkaa ykkös- ja kakkospesän kautta kotipesään. Laittomia ei tunneta, eli koko sali toimii pelialueena. Joukkue saa aina pisteen, kun etenijä pääsee kotipesään.
Pelinkulku: Voidaan pelata ajalla (esimerkiksi joukkue A lyö 5 minuuttia ja joukkue B ottaa kiinni ja toisinpäin) tai vaihdetaan esimerkiksi, kun kaikki joukkueen A pelaajat ovat lyöneet kaksi kertaa.
Välineet: Voidaan soveltaa eri välineitä, pehmopalloa ja minimailaa suositellaan käytettäväksi. Pallon koko kannattaa vaihtaa ryhmän taitotason mukaan. Palloa voi lyödä myös kädellä.

Näpypesistä

Säännöt: Joukkueessa vähintään 4 pelaajaa. Pelataan näpylyönneillä. Yksi etenijä on ykköspesällä sekä lyöjä valmiina. Toinen joukkue ottaa kiinni. Polttaminen tapahtuu pesille. Palot ja haavat huomioidaan, mutta niitä ei lasketa. Aluksi yritetään saada etenijä ykköseltä kakkoselle  (sitten kakkoselta kolmoselle ja kolmoselta kotipesään), ja jos tämä onnistuu, niin joukkue saa pisteen. Voidaan pelata rajoilla tai ilman. Lopuksi joukkueet voivat kokeilla kotiutuskilpailua.
Pelinkulku: Voidaan pelata ajalla (esimerkiksi joukkue A lyö 5 minuuttia ja joukkue B ottaa kiinni ja toisinpäin) tai vaihdetaan esimerkiksi, kun kaikki joukkueen A pelaajat ovat lyöneet kaksi kertaa.
Välineet: Voidaan soveltaa eri välineitä, pehmopalloa ja minimailaa suositellaan käytettäviksi. Jos käytetään pesäpallovälineitä, suositellaan juniorimailaa ja tenavapalloa. Pallon koko kannattaa vaihtaa ryhmän taitotason mukaan. Palloa voi lyödä myös kädellä.

Hoppupesis

Pelinkulku: Muodostetaan kaksi joukkuetta. Kenttäalue voi olla joko suorakaiteen muotoinen tai esimerkiksi etukenttä (takarajana ykkös- ja kakkospesän välinen juoksuviiva). Kentälle on merkitty joko alue, jonka sisään sisäpelaajan on osuttava heittäessään tai lyödessään, tai sitten on laitettu portti ulkokenttään. Sisäpelaaja joko heittää tai lyö pallon merkittyyn alueeseen tai portista läpi (osuttava maahan ennen porttia). Saatuaan pallon kiinni ulkojoukkue muodostaa jonon. Pallo vieritetään jalkojen välistä tunnelista läpi ja viimeinen heittää pallon lukkarille. Sisäjoukkue odottaa heille merkityn viivan takana. Kun lyöjä osuu, saavat juoksijat yrittää sillä aikaa käydä mahdollisimman monta kertaa edestakaisin merkittyjen viivojen väliä (lasku viimeisen mukaan). Lasketaan yhteensä,+ kuinka monta kertaa viivojen väliä on juostu, kun kaikki ovat lyöneet. Tämän jälkeen vaihdetaan vuoroja. Opettaja voi toimia haluttaessa lukkarina. Peliä voi pelata myös salissa, mutta tällöin on ehdottoman tärkeää käyttää pehmeää palloa.
Välineet: Räpylöitä, pesäpallomaila (vaihtoehtoisesti myös tennismaila tai vastaava), törppöjä, tenavapallo, pehmopallo