Harjoitteita

Pareittain heittely, heitot eri asennoista

Kun harjoitellaan heittelemistä eri asennoista, saadaan varmuutta ja valmiuksia pelitilanteisiin. Parit voivat olla normaalisti 5–10 metrin päässä toisistaan ja heitellä palloa ilmassa seuraavin tavoin:

  1. Seisaaltaan (räpyläkäden puoleinen jalka edessä)
  2. Seisaaltaan (jalat rinnakkain)
  3. Istualtaan (jalat eteenpäin)
  4. Istualtaan (jalat sivuttain / toinen kylki paria kohti – molemmilta sivuilta)
  5. Päinmakuulta (selän jännitys kaarelle ja heitto)

Kahdella pallolla heittely + liikkuminen sivuun

Kummallakin parista on pallo ja räpylä. Parit eivät ole kohtisuoraan vastakkain vaan noin 3–10 askelta sivukkain ja 5–10 metrin päässä toisistaan. Maaheitot eli muutaman pompun kautta heitettävät heitot heitetään kohtisuoraan eteenpäin. Liikutaan sivuttain parin heittämään palloon, otetaan kiinni ja heitetään jälleen uudelleen kohtisuoraan eteenpäin, kun kummatkin parit ovat valmiita.

Lajirata pareittain

Tavoite: Pallonkäsittelytaidon kehittäminen
Valmistellaan tilaan suorituspisteet, jossa lapset etenevät pareittain. Jokainen pari aloittaa eri paikasta. Suoristusaika joka pisteellä on esimerkiksi kaksi minuuttia. Vaihto tapahtuu ohjaajan merkistä. Rataa kierretään useita kierroksia.

  1. Maalivahtiharjoitus. Pelaajat heittelevät vuorotellen palloa yrittäen parinsa selän takana olevaan maaliin. Maalina on esimerkiksi sählymaali. Pelaaja yrittää torjua heiton.
  2. Pallon palautus vaakamailana parille. Pelaajat seisovat parin metrin päässä toisistaan. Pelaaja  heittää pallon alakautta parilleen, jolla on maila. Mailallinen pelaaja palauttaa heitetyn pallon parilleen takaisin vaakamailanäpäyksenä. Tehtäviä vaihdetaan minuutin kuluttua.
  3. Koppi pallosta. Pelaajat seisovat muutaman metrin päässä toisistaan. Kummallakin on pallo. Molemmat heittävät pallonsa suoraan ylös samaan aikaan ja juoksevat hakemaan parinsa heittämän pallon kopiksi.
  4. Räpyläkello. Pelaajat seisovat muutaman metrin päässä toisistaan ja heittävät palloa tosilleen alakautta etukäteen sovitussa järjestyksessä. Aina siis johonkin tiettyyn kellonaikaan.
  5. Heitto seinään ja koppi. Pelaajat hiettävät palloa seinään vuorotellen ja ottavat aina parinsa heittämän pallo kiinni.
  6. Jonglööri. Kumpikin parista pallottelee yksin omien taitojensa mukaan yhdellä, kahdella tai kolmella pallolla.
  7. Pallottelu neljällä pallolla. Pelaajat seisovat vastakkain. Molemmilla on kaksi palloa. Kumpikin heittää samanaikaisesti pallon toiselle alakautta ja samalla siirtää pallon räpylästä heittokäteensä, jotta voi ottaa parin heittämän pallon kiinni räpylään.

Välineet: Pesäpalloja, räpylät, pesäpallomailoja, kaksi maalia

Lyöntirata kolmen pelaajan ryhmissä

Tavoite: Lyöntitaidon ja lyöntitarkkuuden kehittäminen
Valmistellaan tilaan suorituspisteet, joita kierretään myötäpäivään. Rata toimii parhaiten kolmella jaollisella osallistujamäärällä. Rata suoritetaan seuraavalla tavalla: 

  • Pelaaja lyö aina yhden lyönnin.
  • Lyönnin jälkeen hän siirtyy kiinniottajaksi omaan ryhmäänsä.
  • Otettuaan pallon kiinni pelaaja siirtyy lukkariksi seuraavaan ryhmään.
  • Lukkari siirtyy aina lyöjäksi.
  • Mikäli lyönti on huti, pallo heitetään kiinniottajalle.

Kaikissa ryhmissä lyönti tapahtuu lähes samanaikaisesti, jotta kierto toimii koko ajan. Suorituspaikat:

  1. Puolimailalyönti merkkikeiloin merkitystä portista
  2. Vaakamailanäpäys saaviin tai patjaan
  3. Näpäys ykkösrajassa olevaan patjaan
  4. Peruslyönti verkkoon
  5. Koppilyönti verkkoon

Lyöntivaihtoehtoja voi vaihdella oman tarpeen tai osallistujamäärän mukaan.
Välineet: Pesäpalloja, räpylät, pesäpallomailoja, merkkikeiloja, patjoja, teippi, verkko, johon voi lyödä

Lyöntiaskellukset

Tavoite: Tasapainon ja lyöntitekniikan kehittäminen
Harjoitteenkulku: Jokaisella pelaajalla on pesäpallomaila. Harjoitellaan lyöntiliikettä hartiatasolla olkapäältä toiselle. Pyritään löytämään tasapaino ja rytmi, joka vie sulavasti eteenpäin.
a. Kävellään eteenpäin ja samalla tehdään lyöntiliikettä. Alkuasentona on normaali lyöntiasento. Otetaan vasemmalla jalalla eteenpäin pitkä askel, jonka jälkeen suoritetaan lyöntiliike oikealta puolelta vasemmalle. Tämän perään otetaan heti oikealla jalalla eteenpäin pitkä askel, jota seuraa lyöntiliike vasemmalta puolelta oikealle. Toistetaan samaa liikettä rytmikkäästi useaan kertaan.
b. Hypitään syväkyykyssä sivuttain eteenpäin. Samalla tehdään lyöntiliikettä oikealta olkapäältä vasemmalle ja vasemmalta oikealle rytmikkäästi.
Välineet: Pesäpallomailat