Luokat 3–4

3.-4. luokkalaisten retkeilyssä sopii hyvin käsiteltäväksi mm. luonto- ja ympäristöaiheita, tiettyjen kasvien tai eläinten tarkkailua, mahdollisten luontoon kuulumattomien esineiden, roskien tms. havainnointia.

Opetusesimerkki: Ympäristönsuojelu (syys)retkellä

Tavoitteet:

  • oppilas huomaa voivansa vaikuttaa ympäristön tilaan omalla käyttäytymisellään
  • oppilas tuntee vastuuta käyttäytymisestään luonnossa liikkuessaan

Valmistelut:

  • Tunnilla tarvitaan kuvia myrkyllisistä kasveista ja sienistä sekä jostain rauhoitetusta kasvista. Kuvia voi olla esimerkiksi kielosta, sudenmarjasta, oravanmarjasta, leinikeistä, käenkaalista eli ketunleivästä, kärpässienistä, seitikeistä.
  • Varataan läpinäkyvä muovipussi oppilasparia kohti.

Opetuksen suunniteltu kulku:

  • Keskustelu oman käyttäytymisen vaikutuksesta ympäristöön:
    • Miten käyttäytyä retkellä, etteivät eläimet pelästy?
    • Mitä muurahaiskeon muodosta voidaan päätellä (ilmansuuntia) ja miten?
    • On olemassa rauhoitettuja kasveja ja rauhoittamattomia. Miksi osa kasveista on rauhoitettu?
    • Mitä teet itse tuottamillesi roskille retkellä?
  • Opetellaan tunnistamaan yleisimpiä myrkkykasveja ja sieniä. Palautetaan mieliin jokin paikkakunnalla mahdollisesti esiintyvä rauhoitettu kasvi.
  • Kerätään parin kanssa läpinäkyvään muovipussiin koulun lähimaastosta löytyviä roskia noin 10 minuutin ajan.
  • Tarkastellaan muovipussin sisältöä:
    • Millaisia roskia ihmiset heittelevät ympäristöönsä?
    • Mitä tehdään roskille.
  • Tehdään retki suunnitelman mukaan kulloisiinkin sää- yms. olosuhteisiin sovittaen.