Luokat 5–6

5.-6. luokan oppilaille voi retkitunnin tai –päivän sisältöä haluttaessa eriyttää, osa voi tehdä sauvakävelylenkin ja sauvajumppaa, osa voi ajaa maastopyörillä taitoajoa sopivassa kulutusta kestävässä paikassa. Voidaan myös suunnitella ja toteuttaa muutaman tunnin tai vaikka koko päivän mittaisen vaellus, haalia kokoon tarvittavat varusteet, tehdä reittisuunnitelman ja –aikataulu, jakaa tehtävät, määrittää mahdolliset ryhmät ja kunkin erityisteemat jne.

Opetusesimerkki: Majoitteisiin tutustuminen

Tavoitteet:

  • Oppilas tutustuu erilaisiin majoitteisiin, kuten telttoihin, laavuun, louteeseen
  • Oppilas osaa pystyttää erilaisia majoitteita ja
  • Oppilas ymmärtää kulloisenkin majoitteen tarpeellisuuden ja soveltuvuuden

Valmistelut:

  • Opettaja pyrkii samaan tunnille useampia retkeilijän majoitteita, esimerkiksi latuyhdistykseltä, partiolaisilta, kunnan liikunta- tai nuorisotoimelta. Oppilaita kehoitetaan myös tuomaan kotona mahdollisesti olevia erilaisia majoitteita. Mahdollisuuksien mukaan yritetään saada myös laavu tai louevate nähtäväksi.
  • Opettaja määrittää ennalta paikan, jossa on kylliksi tilaa majoitteiden pystyttämistä varten. Paikan tulisi olla melko tasainen, mieluummin metsäaukio tai nurmikenttä, mutta paremman puutteessa käy myös koulun sorapiha tai urheilukenttä.
  • Mahdollisuuksien mukaan tehdään yli yön kestävä retki, jossa oppilaat pääsevät käytännössä testaamaan erilaisia majoitteita ja niiden toimivuutta.