Luokat 5–6

Tuntimalli

Palloiloittelu (15 min)

Kenttä jaetaan neljään alueeseen. Jokaisella alueella on yksi laji (koripallo, jalkapallo, salibandy ja sulkapallo). Ryhmä jaetaan tasan kaikille neljälle alueelle. Jokaisella osallistujalla on oma pallo tai maila tai molemmat. Ensin jokaisella alueella kuljetetaan omaa palloa alueen päästä toiseen edestakaisin ja samalla yritetään poistaa toisten palloja alueelta potkaisemalla, läpsäisemällä tai lyömällä palloa. Haluttaessa voidaan laskea pisteitä siten, että jokaisesta alueelta pois saadusta pallosta joukkue saa pisteen.

Sovitun ajan kuluttua vaihdetaan paikkoja myötäpäivään ja aloitetaan uuden lajin parissa jne., kunnes kaikki ovat saaneet kokeilla kaikkia lajeja. Lopuksi lasketaan kaikki pisteet yhteen ja julistetaan voittaja, jos on laskettu pisteitä.

Kuljetustavat: jalkapallon kuljetus jalkaterällä (sisä- ja ulkosyrjä), koripallon kuljetus pomputtamalla, salibandyn kuljettaminen mailalla, ”leipomalla”. Sulkapalloa kuljetaan lyömällä tai pomputtamalla mailalla palloa ylöspäin. Pallon ”ryöstäjä” ei saa lyödä mailaan, vaan ainoastaan palloon.

Uuden asian opetus: laukaiseminen (5 min)

(Laukaisutapoja on monenlaisia, mutta tässä opetetaan teknisesti helpoin tapa eli iskulaukaus.)

Oppilaat otetaan lähelle katsomaan ja opetetaan iskulaukaus.

Opetuksessa huomioitava seuraavat asiat:

  • pallon sijainti hieman etummaisen jalan kohdalla tai hieman edessä
  • mailan nousu edessä ja takana sääntöjen mukaisesti
  • tasapainoinen laukaisuasento, kylki kohti laukaisusuuntaa.

Laukaisuharjoitus (10 min)

Pelaajat seisovat neljässä ryhmässä keskialueella. Salin kulmissa on maalit, maaleista kaksi on salibandymaaleja ja kaksi kartioilla tehtyjä maaleja. Keskiympyrässä vanteen sisässä on paljon salibandypalloja. Maalien etupuolella, noin kolme metriä maalista on kaksi kartiota, joiden välistä pelaaja ampuu pallon maalia kohti. Kartiomaalin eteen noin kahden metrin päähän sijoitetaan kumollaan oleva penkki esteeksi, jotta laukauksen on pakko nousta.

  1. Pelaajat lähtevät jonoistaan liikkeelle yhtä aikaa.
  2. Pelaajat hakevat juosten pallon vanteen sisältä.
  3. Laukaisu kartioiden välistä tai penkin edestä.
  4. Laukauksen jälkeen pelaaja hakee pallon ja kuljettaa sen reunoja pitkin takaisin vanteeseen.
  5. Pelaaja palaa samaan jonoon, josta on lähtenyt.
  6. Uudet pelaajat lähtevät liikkeelle, kun edellinen pelaaja on laukaissut.
  7. Kun jokainen on tehnyt kolme suoritusta opettaja puhaltaa pelin poikki, pallot kerätään ja joukkueet vaihtavat jonoa myötäpäivään.

Kahden pallon peli (10 min)

Kentän molemmissa päissä on maalit. Pelissä on kaksi palloa. Kenttä on jaettu kolmeen lohkoon. Joukkueita on kaksi. Pelaajat saavat liikkua vain omalla lohkollaan, lohkoa kohti on aina yhtä monta puolustavaa ja hyökkäävää pelaajaa. Molemmilla joukkueilla on omat maalinsa. Joukkueet yrittävät tehdä maaleja mahdollisimman paljon. Maalin jälkeen puolustava joukkue saa pallon. Pelaajat vaihtavat lohkoja tasapuolisesti ohjaajan käskystä.

Pelisovellukset ja pienpelit

Vaikka käytössä olisi iso tila, voidaan käyttää ns. pienpelejä eli rajoittaa kentän kokoa. Tällöin osallistumista peliin tulee enemmän samoin kosketuksia palloon ja myös onnistumisia. Suhteessa kentän kokoon maalin tulisi olla suuri, jotta siihen osuttaisiin useammin. Hyvin voidaan käyttää vaikkapa normaalikokoisia salibandymaaleja. Tämä ei ole maalivahdin kannalta “reilua”, mutta toisaalta laukaukset ja kohottaminen ovat vielä sattumanvaraisia. Kaikissa pelimuodoissa tulee korostaa joukkueen ja syöttelyn merkitystä.

Syöttöpeli

Joukkueita voi olla kentällä 2–3. Pelaajat pitää erottaa nauhoilla, liiveillä, paidoilla tms. Oman joukkueen pelaajalle pyritään syöttämään mahdollisimman monta syöttöä peräkkäin ja peräkkäisten syöttöjen määrä voidaan laskea. Pelureita tulee ohjata hakemaan vapaata paikkaa eli tilaa, johon hänelle voisi syöttää.

Monimaali

Kaksi joukkuetta kentällä, mutta maaleja voi olla 2–4. Maalin saa tehdä mihin tahansa. Mikäli käytetään maalivahteja, he ovat “puolueettomia”. Maalit voivat olla erikokoisia. Tavoitteena on ohjata peliä koko kentän alueelle ja myös hyödyntämään tilaa. Useamman maalin ansiosta myös onnistumisia maalinteossa tulee enemmän.

Monipallo

Yhden pallon sijasta peliin laitetaan kaksi tai kolmekin palloa. Peli toimii parhaiten kahdella joukkueella kahteen maaliin, ja pelissä pitäisi olla maalivahdit. Usean pallon myötä peliin voi osallistua suuri määrä lapsia ja lisäksi saadaan hajautettua toimintaa. Lapsille on korostettava pelin seurantaa, ettei tule törmäyksiä. Peliä voi vaikeuttaa vaikkapa siten, että on punainen ja valkoinen joukkue ja pelataan punaisella ja valkoisella pallolla. Maalin saa tehdä vain oman joukkueen värisellä pallolla, mutta toisen joukkueen maalinteko pitää tietysti estää.

Maalivahdit vastaan muut

Voidaan pelata yhteen tai useampaan maaliin, ja joka maalissa on maalivahti. Pelaajat pelaavat joukkueina, pienryhminä, pareina tai yksilöinä. Maaleja yritetään tehdä mihin tahansa maaliin ja maalivahdit yrittävät torjua. Saatuaan pallon haltuun maalivahti heittää sen takaisin peliin.

Maalit väärinpäin

Kaksi maalia kentän päädyissä, mutta ne on käännetty maaliaukko kentän päätyä kohti. Maali pitää siis tehdä ns. selkäpuolelta. Maalit kannattaa tuoda tavallista keskemmälle kenttää, jotta päätyalueelle jää enemmän tilaa. Harjoitus ohjaa käyttämään kenttää tehokkaammin koko alueelta. Mikäli pelialue on rajattu laidoilla tai tasaisella seinällä, niiden hyväksikäyttö tehostuu.

Kulmapeli

Salin tai kentän jokaiseen neljään kulmaan asetetaan maali, mieluummin pieni. Jos käytetään maalivahteja, käytetään normaalikokoisia maaleja. Pelataan 2–2-, 3–3- tai jopa 4–4-pienpelejä. Katukoriksen tapaan on maalin jälkeen ja pallonriistoissa käytävä sovitun rajan tai merkin takana. Mikäli käytössä on kaukalo tai tasaiset seinät, tulee niiden käyttöä korostaa.