Luokat 7–9

Tuntimalli

Kuljetushippa (15 min)

Oppilaat jaetaan pareihin. Kahdesta oppilaasta tehdään hippoja. Heille annetaan oma sählymaila ja sählypallo, jota he kuljettavat mailalla. Kiinniotettaville pareille annetaan yksi sählymaila paria kohti. Parit pitävät mailan päistä kiinni ja juoksevat karkuun. Pallon kuljettajat eli hipat yrittävät saada kuljettamansa pallon parien yhdessä kuljettaman mailan alta. Jos pallo menee mailan alta, toinen pareista muuttuu kuljettajaksi eli hipaksi ja edellinen hippa siirtyy kiinnijääneen tilalle eli menee ilman paria jääneen pariksi. Kiinniotettavat ottavat mailan päistä kiinni ja lähtevät juoksemaan karkuun. Tästä eteenpäin kuljettajaksi eli hipaksi muuttuu parista se, kumpi on juossut mailan kanssa pidempään.

Syöttödrilli (10 min)

Harjoite tehdään parin kanssa. Parit seisovat vastakkain noin 8 metrin päässä toisistaan. Lähtöpaikat on merkitty kartioilla. Parin välissä neljän metrin päässä on kartio. Paria kohti on yksi pallo.

  • Toinen pelaajista juoksee puolessa välissä olevan kartion eteen.
  • Kun pelaaja on pysähtynyt, saa hän syötön pariltaan.
  • Pelaaja ottaa pallon haltuunsa, kääntyy 180 astetta palloa suojaten ja kuljettaa pallon omalle kartiolleen.
  • Syöttänyt pelaaja juoksee keskikartiolle, pysähtyy ja saa syötön pariltaan, kääntyy ja palaa kartiolleen. Harjoitusta voidaan vaikeuttaa käyttämällä vain mailan rystypuolta tai ottamalla pallo haltuun jalalla.

Salibandyn taitorata (20 min)

Eteneminen: Harjoitellaan salibandyn perustaitoja taitoradalla. Jokaisella osallistujalla on oma pallo ja maila. Lähdetään liikkeelle jonosta, noin kymmenen sekunnin välein.

  1. Pallon kuljetus pujotellen merkkikartioiden välistä
  2. Laukaus maaliin (kämmenpuolelta)
  3. Syöttö ohjaajalle ja syötön vastaanotto
  4. Merkkikartion kiertäminen ja pallon suojaaminen, vasta- ja myötäpäivään
  5. Pallon nostot kahden penkin yli
  6. Laukaus maaliin (rystypuolelta)

Suorituksen jälkeen mennään jonon perälle ja uusi kierros. Harjoitus toistetaan tarpeeksi monta kertaa.

Pienpelit ja pelisovellukset (45 min)

  • Kävelysählyä, 6–8 / joukkue
  • Maalit väärinpäin ja hieman keskemmällä
  • Normaalia peliä usealla pallolla
  • Monimaali, myös sivuille pikkumaalit, 2 maalia / joukkue
  • Normaalia peliä rajoittein: syöttö vain eteenpäin tai taaksepäin, maalin teko suoraan syötöstä, maalin teko tai syöttö vain rystyltä, pallon kanssa ei saa edetä
  • Normaalia peliä, 5–5, 4–4, 3–3, salin koon mukaan, säännöt + maalivahdit

Harjoitteita

Pesähessut

Peli on pisteidenkeruupeli. Oppilaat jaetaan kahteen joukkueeseen ja pelataan yksi sisävuoro ja yksi ulkovuoro. Enemmän pisteitä saanut joukkue voittaa.

Pelikenttä: Koulun liikuntasaliin rakennetaan kartioista pallonkuljetusrata. Sisävuorolla olevan joukkueen jokainen pelaaja kiertää radan vuorotellen niin nopeasti kuin pystyy kuljettamalla samalla palloa. Merkkikartiot pitää kiertää kokonaan ympäri. Jokaisesta kierretystä kartiosta pelaaja saa joukkueelleen pisteen.

Pelin kulku: Sisävuoron pelaaja asettaa yhden pallon kotipesään (liikuntasalin toiseen päätyyn) ja toisen pallon itselle vierelle. Hän laukaisee pallon mahdollisimman kauas pelikentälle ja lähtee heti kiertämään kuljetusrataa ympäri toisen pallon kanssa. Hän kuljettaa niin kauan, kunnes ulkokentällä oleva joukkue on saanut kentälle lauotun pallon kiinni ja syötellyt sen kaikille joukkueensa pelaajille.

Ulkokentän toiminta: Ulkokentällä pelaajat sijoittuvat aluksi kaikki pelikentälle pysäyttämään palloa, jonka sisäkentän pelaaja laukaisee pelikentälle. Kun ulkokenttä saa pallon haltuunsa, pallo syötetään mahdollisimman nopeasti jokaisen kartion luona olevan oman pelaajan luo. Pallo käy kaikilla kartioilla, josta se syötetään aina seuraavalle kartiolle. Näin pallo sahaa kentän poikki ja käy vuorollaan kaikkien ulkokentällä pelaavien pelaajien kohdalla. Pyrkimys on syöttää pallo mahdollisimman nopeasti seuraavalle pelaajalle, jotta sisäkentällä palloa kuljettava pelaaja ei ehtisi kovin pitkälle ja saisi näin kerätyksi paljon pisteitä. Kun kaikki sisävuoron pelaajat ovat olleet kuljetusvuorossa, lasketaan, kuinka monta pistettä joukkue yhteensä sai. Sisäkenttä ja ulkokenttä vaihtavat rooleja, ja toinen joukkue vuorostaan yrittää saalistaa mahdollisimman paljon pisteitä.

Minuuttipeli

Opettaja viheltää pelin poikki minuutin välein. Pallo jätetään siihen, missä se vihellyshetkellä on, ja pelaajat juoksevat vaihtoon. Vaihdosta tulevat oppilaat jatkavat peliä siitä, mihin pallo jäi.

Rajattu pelialue

Pelaajien sijoittumista pelikentällä voidaan auttaa tonttiharjoituksella. Mikäli pelataan 4 vastaan 4 tai 5 vastaan 5, voidaan määritellä kullekin pelaajalle oma pelialue. Pelikenttä jaetaan neljään osaan, joissa oikea puolustaja voi liikkua vain omalla tontillaan ja vastaavasti muut pelaajat omilla tonteillaan. Tällöin peli ei pääse puuroutumaan ja peli etenee 1 vastaan 1 -pelinä alueellisesti. Jos pelataan 5 vastaan 5 -peliä, voidaan keskushyökkääjien antaa liikkua joka paikassa. Tällöin peli etenee joka alueella periaatteessa 2 vastaan 2 -pelinä. Keskushyökkääjää on syytä vaihtaa tietyn ajan välein.

Tutustu myös Arena Centerissä kehiteltyyn taulukkopeliin. Sovellettuna peli sopii erinomaisesti yläkoulun liikuntatunneille.

Katso myös 5.–6.luokkien pelisovellukset!