Ohjeita opettajille

Sauvat motivoivat kävelemään ja niitä voidaan käyttää monipuolisesti verryttelyssä, lihaskuntoharjoituksissa, leikeissä ja pari- sekä ryhmäharjoitteissa. Sauvakävelystä voi muovata leikkimielisiä ja vaihtelevia kullekin ikäryhmälle sopivia kokonaisuuksia. Peruskoulun alimmilla luokilla sauvajumppa viedään läpi mielikuvien siivittämänä ja sauvalenkit ovat lyhyitä ja pyrähdyksenomaisia. Yli kymmenvuotiaiden kanssa voidaan hieman panostaa jo kestävyysominaisuuksien muokkaamiseen ja pidentää sauvalenkkejä vaihtelevuutta ja leikkejä unohtamatta. Eri liikuntalajeja harrastaville nuorille sauvoja ja sauvakävelyä voidaan käyttää palauttavissa harjoituksissa sekä peruskestävyyden tai -voiman hankinnassa.

Sauvaliikunta sopii jokaiseen vuodenaikaan, sillä sauvoilla pääsee lähelle luontoa, asfalttitupeilla voi kirmailla lähiöissä ja jääkeleillä on turvallista käyskennellä sauvoilla.

Sauvakävelytekniikka

Sauvoilla voidaan helpottaa ja tehostaa eteenpäin menemistä. Niillä ei siis töpötellä vartalon etupuolella ja näin jarruteta kävelyä. Sauvoista otetaan herkkä ote, ne pidetään vartalon sivuilla ja niillä työnnetään vartalolinjan takaa lisää pituutta askeleeseen.

Sauvakävelyharjoitukset kannattaa aloittaa roikottamalla sauvoja rennosti alhaalla suorilla käsillä ja hakemalla kävelyrytmiä. Kun rytmi löytyy, askeleeseen yhdistetään vastakkaisen käden sauvatyöntö. Kämmenselkä nojaa sauvojen käsihihnoihin ja sormet aukeavat kädensijoista. Ylävartalo kiertää käsiojennukseen mukaan. Sompaa ei heitetä missään vaiheessa eteen. Kun etummainen käsivarsi on hieman koukussa ja somman vastakkaisen jalan kanssa suunnilleen samalla tasolla, osuu sauva maahan viistosti noin 45 asteen kulmassa.

Tekniikka

  • Tekniikka muistuttaa vuorohiihdon tekniikkaa. 
  • Sauvat pidetään lähellä vartaloa.
  • Vartalossa on eteenpäin menevä asento.
  • Sauva osuu maahan vastakkaisen jalan kantapään taakse - sauvaa ei tuoda eteen.
  • Sauvojen suunta on koko suorituksen ajan viistosti taaksepäin.
  • Rintarankaan vastakkainen kierto lantioon nähden.
  • Käsi aukeaa sauvatyönnön lopuksi.
  • Katse kaukaisuuteen.

Alamäkikävelyn tekniikka

  • Mitä jyrkempi mäki, sitä enemmän nojataan vartalolla taaksepäin.
  • Polvien ja lonkkien joustokoukistus suojaa nivelistöä.
  • Pudottaudutaan alastulojalan päälle.
  • Alaselän ryhti säilytetään - kevyt kallistus.
  • Sauvat takaviistoon - tukea mäestä!
  • Muista, että eteen nojattu pää vie kierimään alas!

Ylämäkikävelyn tekniikka

  • Ylävartalo nojaa mäkeen päin - selän ryhti hyvä.
  • Sauvatyöntö vartalolinjan takana vahvistuu.

Sauvaverryttely

Sauvajumpalla verrytellään kävelyssä aktivoituvia lihasryhmiä, vahvistetaan heikkoja lihasryhmiä, venytetään kireitä lihaksia ja palautellaan kehoa lenkin jälkeen. Sauvajumppaan soveltuvat keppijumpan perusliikkeet ja niihin lisätyt oheisliikkeet. Ennen sauvakävelylenkkiä jumpataan 5–10 minuuttia, maastossa lenkin välissä vahvistetaan kävelyssä vähän tarvittavia lihaksia ja lenkin jälkeen venytellään kevyesti kymmenisen minuuttia. Sauvajumppa tarjoaa mainioita aktivointikeinoja myös kävelytekniikan herättelemiseksi. Lasten harjoittelua motivoidaan mielikuvien ja selkeän mallin antamisen kautta.

 

Teksti: Sirpa Arvonen | Kuvat: Suomen Ladun arkisto