Luokat 3–4

Pariakrobatia

Parirapu

Alempi asettuu rapuasentoon pitäen kädet suorina ja nostaen lantionsa samalle tasolle harteiden ja polvien kanssa. Toinen oppilas asettuu seisomaan hajareisin alemman oppilaan päälle tämän lantion kohdalla niin, että oppilaiden kasvot ovat vastatusten. Ylempi asettaa kämmenensä alemman polvien päälle ja nostaa sitten vuorotellen jalkapohjansa alemman olkapäiden päälle. Ylempi oppilas nostaa myös lantionsa hartiatasolle. Oppilaat voivat katsoa sivulle yleisön suuntaan, kun asento on valmis. Tämä pariakrobatiatemppu näyttää yleensä parhaimmalta sivusta. Alas asennosta tullaan käänteisesti: ylempi oppilas laskee jalkansa olkapäiltä ja nousee seisomaan.

Pyramidi

Rapupyramidi

Asento on sama kuin pariravussa. Alhaallaolijat asettuvat suoraan jonoon. Alhaallaolijoiden välit suhteessa toisiinsa tulisi mitoittaa sen mukaan, miten paljon tilaa päälle kiipeävän oppilaan rapuasento tarvitsee. Siksi on hyvä testata välit yksi kiipeäjä kerrallaan, ennen kuin koko pyramidi kasataan. Kun pyramidi on valmis, oppilaat kääntävät kasvonsa yleisöön päin valmistumisen merkiksi ja ottaakseen vastaan aplodit. Purkaminen tapahtuu käänteisesti.

Variaatio

Aluksi toimitaan samoin kuin rapupyramidissa. Toisen kerroksen päälle kiipeävä nousee alemman oppilaan reiden päälle astuen ja asettaen kätensä samoin kuin muut polvien päälle ja sitten jalkapohjansa olkapäiden päälle. Tässä pyramidissa opettaja on aina varalla ottamassa ylimmäistä kiinni. Pyramidin valmistuttua opettaja voi irrottaa kätensä (hän on kuitenkin koko ajan valmiina koppaamaan ylimmäisen syliinsä). Oppilaat katsovat yleisöön merkiksi siitä, että pyramidi on valmis. Purku tapahtuu käänteisesti. Opettaja voi aluksi nostaa ylimmän pois pyramidista.

Jongleeraus

Pallon kaappaus

Pallo asetetaan kämmenselälle sormien päälle. Palloa heitetään ylöspäin tässä asennossa ja kaapataan sitten kämmeneen. Käsi pysyy koko ajan kämmen alaspäin. Heitto tehdään molemmilla käsillä vuorotellen.

Variaatio 1

Tehdään sama kuin aikaisemmin, mutta käänteisesti: pallo on nyrkissä, kämmen alaspäin, rystyset ylöspäin. Palloa heitetään tässä asennosta ylöspäin ja otetaan kiinni kämmenselällä ja sormilla. Pallo jää lepäämään kämmenselälle ja sormien päälle. Liike tehdään molemmilla käsillä vuorotellen

Variaatio 2

Nämä kaksi aikaisempaa heittoa tehdään vuorotellen. Harjoituksen voi tehdä pallot molemmissa käsissä. Palloja heitetään yhtä aikaa tai vuorotellen käsissä.

Esiintymisleikki

Oppilaat asettuvat opettajan kanssa rinkiin. Jokainen voi halutessaan käydä keskellä, heittää jonkin heiton pallolla, kumartaa tai niiata ja mennä paikalleen. Keskellä on kerrallaan vain yksi oppilas. Jos oppilaat ovat kovin ujoja, he voivat mennä pareittain. Oppilaiden tehtävä on tunnistaa hetki, jolloin he menevät ringin keskelle. He eivät mene määrätyssä järjestyksessä vaan silloin kun haluavat ja huomaavat, että on tilaa mennä. Oppilaiden on tarkoitus oppia myös antamaan tilaa toisilleen. Jokaisen niiauksen ja kumarruksen yhteydessä muut oppilaat taputtavat tai muuten kannustavat toisiaan.

Variaatio

Oppilaat asettuvat opettajan kanssa rinkiin. Muutoin toimitaan samoin kuin aiemmassa esimerkissä, paitsi että rinkiin menijä kuvittelee mennessään pallon joksikin muuksi kuin palloksi ja käyttäytyy sen mukaisesti. Esimerkiksi jos hän ajattelee pallon kammaksi, hän kampaa sillä hiuksensa miimisesti. Oppilaat eivät selitä tekemisiään eivätkä muut kommentoi tai arvaile, mitä ringin keskellä oleva oppilas tekee. Muut seuraavat ja keskittyvät huomaamaan, koska voivat mennä itse ringin keskelle. Kannustuksia tai taputuksiakaan ei tarvita tässä improvisaatioharjoituksessa. Yrittäkää kannustaa oppilaita lähtemään ringin keskelle ilman, että he olisivat suunnitelleet etukäteen, mitä tekevät. Yrittäkää saada heidät toimimaan ensimmäisen ajatuksen mukaan, joka tulee, kun he ovat astuneet ringin keskelle.