Luokat 3–4

Virittäytymisharjoituksia

a) Musiikki (sovittu liikkumismuoto), kosketa jotain, esimerkiksi  väriä, henkilöä, materiaalia yms. (tauko musiikissa

b) Musiikki:

a. Liiku niin kuin lattia olisi pehmeää purukumia.
b. Liiku niin kuin allasi olisi kuumia kiviä.
c. Liiku matalassa huoneessa.
d. Liiku kuin olisit keinuvassa huoneessa, jossa on keinuva lattia.
e. Liiku kuin olisit pimeässä huoneessa (silmät kiinni), jos tapaat vastaantulijan, tervehdi häntä tunnustellen.

c) Tasajakoinen rytmi: omavalintainen asento paikoillaan 8 iskua, liikkuu vapaasti omalla tavallaan 8 iskua, robottikävely 8 iskua, parin kanssa robottikeskustelua 8 iskua.

Hyppyjä

Hyppääminen on yllättävän vaativaa jo perusmuodoissaan. Erilaisia hyppyjä varioidaan paljon. Oppilaat voivat tehdä hyppysarjoja paikalla ja liikkeessä leikin varjolla, ongelmanratkaisutehtävinä, ryhmäharjoituksina jne. Seuraavat harjoitukset tehdään aluksi ilman musiikkia liikerytmiä hakien ja myöhemmin musiikin rytmiin.

Hyppyjä ja hyppysarjoja paikalla ja liikkuen tilassa

  • Tasajalkahyppy, tasajalka kantapäitä nostaen, tasajalka polvia nostaen, tasajalka vuorotellen polvia ja kantapäitä nostaen, tasajalka vuorotellen yhtä kantapäätä nostaen, tasajalka vuorotellen yhtä polvea nostaen, tasajalka vuorotellen nostaen oikea kanta, vasen kanta, oikea polvi, vasen polvi
  • Oikea jalka, tasajalka, oikea jalka, tasajalka
  • Vasen jalka, tasajalka, vasen jalka, tasajalka
  • Oikea jalka, vasen jalka, tasajalka, oikea jalka, vasen jalka, tasajalka
    oikea jalka, oikea jalka, tasajalka, vasen jalka, vasen jalka, tasajalka jne.

Pyöriminen

Muunnellen tasoa, tempoa, kehonmuotoa jne.

Teemana väline: Ämpärit (tai soveltaen hernepussit, vanteet jne.)

Jokaiselle oppilaalle ämpäri. Aluksi työskennellään itsenäisesti opettajan ohjeiden mukaan.

  • Millä eri tavoin ämpäriä voi kantaa? (kevyt ämpäri, raskas ämpäri, liian raskas)
  • Miten eri tavoin ämpärin voi nostaa /laskea?
  • Miten muuten sitä voi siirtää paikasta toiseen?
  • Millaisia ääniä ämpäristä lähtee / sen kanssa saa aikaan? (Loistava mahdollisuus suorittaa erilaisia rytmiharjoituksia ja lorurytmejä.)
  • Ämpärin päälle tehdään jokin asento opettajan ohjeen mukaan esimerkiksi musiikin loputtua.
  • Ämpäri heitetään jalalla ilmaan ja otetaan kiinni kädellä.
  • Ämpärit toimivat tilassa esteinä hyppyharjoituksia varten ja esimerkiksi formularatana mutkittelua varten (hyvä kehonhallintaharjoitus).

Jokainen valitsee itselleen mieluisimmat tavat kantaa/siirtää ämpäriä, nostaa ja laskea ämpäri sekä jonkin ämpärillä tuotettavan äänen. Otetaan parit ja neuvotaan parille omat liikkeet. Sommitellaan liikkeistä ämpäritanssi. Harjoitellaan ja esitetään tanssit.

Lopetus

Keskustellaan esityksistä ja pohditaan koreografin työtä. Mietitään, miten tansseja suunnitellaan. Miten ne kirjataan ylös? Myös omia tansseja voidaan kirjata ylös sanoin ja piirtämällä.