Luokat 5–6

Virittäytymisharjoituksia

a) Kävellään vapaasti tilassa eteenpäin ja käydään mahdollisimman monessa paikassa. Opettajan merkkitaputuksesta kävely jatkuu takaperin selkä edellä.
b) Edellinen harjoitus tehdään juosten.
c) Taputusmerkin voi antaa kuka tahansa oppilaista.
d) Kävele tilassa vapaasti. Taputusmerkistä tehdään iso hyppy, pyörähdetään ympäri lattian pinnassa pepun varassa ja jatketaan kävelyä.

Hyppyjä

Hyppyjä ja hyppysarjoja liikkeessä

  • Laukkahyppy
  • Varsahyppy
  • Polvennostohyppy
  • Laukkahyppy, varsahyppy
  • Laukkahyppy, varsahyppy ympäri
  • Laukkahyppy, saksihyppy eteen
  • Laukkahyppy, saksihyppy taakse
  • Laukkahyppy, harppaushyppy
  • Kaurishyppy
  • Laukkahyppy, kaurishyppy
  • Askel polvennosto
  • Laukkahyppy, polvennosto
  • Laukka-askelhyppy, polvennosto
  • Laukkahyppy, polvennosto, ympäriaskel
  • Varsahyppy, polvennosto

Pyöriminen

Pyöriminen eri kehonosat tukipisteinä

Ikiliikkuja/karkkikone/makkaratehdas jne.

Tehdään ryhmässä oma liikkuva ”mielikuvitusliikkuja”, joka koostuu erilaisista liikkeistä ja äänistä. Kone rakennetaan siten, että joku ryhmästä aloittaa menemällä piirin keskelle haluamaansa asentoon, jossa tekee tasaisessa tempossa keksimäänsä konemaista liikettä ja siihen liittyvää ääntä. Koneen osien on oltava jotenkin aina toisissaan kiinni. Kone kasvaa osa osalta, kunnes kaikki ovat sen eri lailla liikkuvia ja äänteleviä osia. Kone muodostuu siis erilaisista rytmeistä, jotka kuitenkin sykkivät samassa tempossa. Apuna voi käyttää perussykkeen antavaa soitinta tai valmista musiikkia. Ryhmä keksii koneelle nimen ja selvittää yleisölle esityksen jälkeen, mitä tuotetta se valmistaa.

Puhelinnumerotanssi

Harjoitusta voidaan käyttää moneen tarkoitukseen, mutta oppilaiden liikkeiden yhdistelykykyä se harjoittaa aina. Sen avulla on hauska harjoittaa niin uusia kuin vanhoja tuttuja perusliikkeitä ja liikesujuvuutta kuin esiintymistaitoakin. Tehtävää kannattaa varioida ja lisätä esimerkiksi ilmaisullisia elementtejä, esimerkiksi ilmeitä, eleitä ja ääniä.

Opettaja valitsee ryhmän tasoon ja tilanteeseen sopivia liikkeitä. Perusliikkeistä on helppo aloittaa.

Esimerkki:
Tee puhelinnumerotanssi. Tanssi koostuu liikkeistä, joiden määrä riippuu puhelinnumerostasi. Sinun tehtävänäsi on yhdistää liikkeet soljuvaksi kokonaisuudeksi.

Puhelinnumerosi 1. numero kertoo, kuinka monta kävelyaskelta tanssisi sisältää.
Puhelinnumerosi 2. numero kertoo, kuinka monta tasapainoliikettä tanssisi sisältää.
Puhelinnumerosi 3. numero kertoo, kuinka monta pyörähdystä tanssisi sisältää.
Puhelinnumerosi 4. numero kertoo, kuinka monta tasoa tanssisi sisältää.
Puhelinnumerosi 5. numero kertoo, kuinka monta hyppyä tanssisi sisältää.
Puhelinnumerosi 6. numero kertoo, kuinka monta juoksuaskelta tanssisi sisältää.
Puhelinnumerosi 7. numero kertoo, kuinka monta pysähdystä tanssisi sisältää.

Kannustetaan oppilaita liikkeiden sujuvaan yhdistelyyn ja liikkeiden selkeään suorittamiseen.
Korostetaan, että jokaisella tanssilla on selkeä aloitus/alkuasento ja lopetus/loppuasento.

Lopetusleikki: Vuohet, karsinat ja pyörremyrsky

Tehdään kolmen hengen ryhmät, joissa vuohi on keskellä kyykyssä ja vuohen yläpuolelle parien kädet yhdessä ”karsinana”. Yksi leikkijöistä on ns. ylimääräinen. Hänen tavoitteenaan on päästä joko karsinaksi tai vuoheksi.

Pelin kulku
Keskellä olija eli ylimääräinen huutaa:

a) Vuohet! Kaikki vuohet vaihtavat paikkaa, karsinat pysyvät paikallaan.
b) Karsinat! Kaikki karsinat vaihtavat paikkaa, vuohet pysyvät paikoillaan.
c) Pyörremyrsky! Kaikki leikkijät vaihtavat paikkaa ja muodostavat uusia kolmen hengen ryhmiä, jolloin karsinasta voi tulla vuohi ja päinvastoin.