Osa- vai kokonaisoppiminen? 

On havaittu, että erillistaidoissa, kuten yksittäisissä telinevoimisteluliikkeissä, kokonaisoppiminen on osaoppimista tehokkaampaa. Toisaalta, jos liiketehtävä on jaettavissa osiin, jotka ovat eivät vaikuta toisiinsa, on pienissä palasissa oppiminen tehokkaampaa. Harjoiteltava taito kuitenkin ratkaisee, kumpi menetelmä on tarkoituksenmukaisempi.

Osaoppimismetodia voidaan käyttää silloin, kun suorituksen osan irrottaminen ei muuta kokonaissuoritusta. Jos voimisteluliike voidaan turvallisesti opettaa kokonaisuutena jakamatta sitä osiin (esimerkiksi kuperkeikka eteenpäin), säästetään tietenkin aikaa. Osaopetus on kuitenkin usein tarpeen liikkeen monimutkaisuuden vuoksi tai turvallisuuden varmistamiseksi. Liikkeen (esimerkiksi liikesarja) suoritus saattaa myös vaatia niin paljon suoritusohjeita, että niiden muistaminen yhdellä kerralla on mahdotonta, ja suoritus on sen vuoksi jaettava osiin. Liiassa yksinkertaistamisessa piilee kuitenkin se vaara, että toiminta rikkoontuu osiin, jotka eivät ole luonnollisia ja joiden liittämisessä yhteen joudutaan myöhemmin tekemään tarpeettoman suuri työ.

Uuden taidon harjoittelussa voidaan käyttää seuraavanlaisia osaoppimismenetelmiä:

  • Osaoppiminen 1. = liikesuorituksen erillisten osien harjoittelu kehon osittain eriteltynä
  • Osaoppiminen 2. = liikesuoritusten erillisten osien harjoittelu liikkeen ajallisten vaiheiden mukaan eriteltynä
  • Osaoppiminen 3. = liikesuorituksen harjoittelu yksinkertaistettuna
  • Osaoppiminen 4. = kokonaissuoritus johonkin yksityiskohtaan keskittyen

Valmiutta vaativampien liikkeiden, kuten puolivoltin oppimiseen voidaan edistää yhdistämällä eri osien harjoittelua mahdollisimman paljon edeltävien teemojen yhteydessä. Esimerkiksi käsinseisonnan harjoitteluun voi sisällyttää elementtejä, jotka auttavat myös kärrynpyörän ja puolivoltin alkuvaiheen oppimista.