Kelluminen

Kelluminen voidaan aloittaa painautumalla rauhallisesti alaspäin, kunnes leuka koskettaa veden pintaa, jolloin ojentaudutaan kelluntaan. Kokeile ensin matalassa vedessä ja siirry vähitellen rinnansyvyiseen veteen.

  • Katse ylöspäin, nenä kohti kattoa
  • Korvat vedessä
  • Leuka irti rinnasta
  • Napa pinnassa 

Selinkellunta

Aloita selinkellunnan harjoittelu matalassa vedessä. Voit ottaa käsillä tukea pohjasta. Kokeile kellumista irrottamalla hetkeksi kädet pohjasta. Harjoittele selinkelluntaa uimalaudan kanssa. Uimalautaa voit pitää rinnan päällä tai molemmissa kainaloissa.

 

Kyykisty pitäen kädet sivuilla. Ojentaudu tästä selinkelluntaan niin, että korvat ovat vedessä ja napa veden pinnassa. Ole rentona: "Löhöä vesipatjalla".

   

Nousu selinkellunnasta seisomaan: nosta pää ylös vedestä (= leuka rintaan), työnnä samalla käsillä vettä kohti jalkoja, vedä jalat koukkuun vartalon alle ja nouse seisomaan.

Päinkellunta

 

  • Kasvot kokonaan vedessä
  • Nenä kohti altaan pohjaa
  • Silmät auki
  

Kilpikonnakellunta vyötärönsyvyisessä vedessä: vedä keuhkot täyteen ilmaa ja kyykisty. Tartu käsillä sääristä ja paina kasvot veteen ─ jalkasi irtoavat pohjasta. Pysy keräasennossa, niin huomaat selkäsi nousevan veden pintaan. Kun puhallat veteen, alat vajota kuin sukellusvene. Keksi itse erilaisia kellunta-asentoja, esimerkiksi tukki, meritähti jne.