Liukuminen

Liukumisen tarkoituksena on virtaviivaisen vartalonasennon oivaltaminen.

Selinliuku

  • Katse ylöspäin, nenä kohti kattoa
  • Korvat vedessä
  • Leuka irti rinnasta
  • Napa pinnassa
  • Peukalo-ote
  • Vartalo pitkänä ja tiukkana
 

Aloita liukuasennon harjoittelu matalassa vedessä tai altaan reunalla maaten. Korosta vartalon ojentamista suoraksi ja katseen suuntaamista ylöspäin.

Liukuun lähdettäessä kyykistytään (vesi leuan tasolla). Ojentaudu pohjasta selinliukuun. Katse on suoraan ylöspäin ja napa pinnassa. Pidä kädet vartalon vieressä.

Päinliuku

  • Leuka rintaan
  • Katse pohjaan
  • Kädet peukalo-otteessa
  • Ojentaudutaan liukuun (ei ponnisteta)

Kokeile liukua matalassa vedessä.

Kurottaudu liukuun ponnistaen toisella jalalla seinästä. Peukalo-ote, pää olkavarsien välissä ja kasvot vedessä.

Liukua vyötärönsyvyisessä vedessä: ojentaudu liukuun aivan veden pintaan. Kuka liukuu pisimmälle?