Myyräuinti

Tässä muutamia harjoitteita myyräuintiin.

1. Potku

  • Asetu mahalleen matalaan veteen. Työnnä "rautakanget housunlahkeisiin”, vedä saappaat jalkaan ja yritä potkia ne pois jalasta. Pidä jalat suorana ja nilkat rentoina. Kantapäät saavat tulla pois vedestä
  • Potki altaan reunasta kiinni pitäen. Pidä selkä veden pinnassa.
  • Potki uimalautaa apuna käyttäen.
  • Ojentaudu liukuun ja lisää siihen potkut.

HUOM. 

  • Potki vuorotahtiin
  • Aloita liike lantiosta ja pidä jalat suorina
  • Potki niin että kantapäät rikkovat veden pinnan
  • Pidä nilkat rentoina
  • Ojenna vartalo ja pidä kasvot vedessä

2. Käsiliike

  • Seiso altaassa vesi lantion korkeudella.
  • Kallistu eteenpäin niin, että rinta on vedessä. Pidä kädet vartalon vierellä ja kierrä olka vuorotellen alas ja ylös. Korosta ylävartalon kiertoa ja pään pysymistä paikallaan.
  • Seiso edelleen altaassa ja harjoittele oikealla kädellä veto-työntövaihetta. Palauta käsi pinnan alapuolelta liukuasentoon. Vedä ja työnnä käsi veden siten, että työntö päättyy reiden viereen. Kokeile sama vasemmalla kädellä.
  • Suorita myyräuinnin käsiliike vuorotahtisena. Korosta vartalon kiertoa, mutta pidä katse kokoajan kohti pohjaa.
  • Tee kuten edellä, mutta kävele samalla eteenpäin
  • Ui kellukkeella vuorotahtisin käsiliikkein. Pidä  kasvot vedessä ja katse kohti pohjaa.

3. Hengitys

  • Rytmitä hengitys käsiliikkeisiin
  • Hengitä sisään suun kautta aina saman puolen kainalosta.
  • Puhalla ulos suun ja nenän kautta veteen kasvojen ollessa kokonaan vedessä.
  • Sisäänhengitys aina työnnön loppuvaiheessa ja ulospuhallus kasvot vedessä palautusvaiheen lopussa.
  • Ethän pidätä hengitystä!

4. Kokonaissuoritus

a. Ui  myyräuintia kuin hidastetussa filmissä
b. Keskity hengitykseen.

Muista myyräuinnissa

  • Virtaviivainen asento
  • Vuorotahtiset käsiliikkeet