Toinen aste

Hengenpelastusharjoitus

  • 100─200 m verryttelyuintia vaihtelevilla uintityyleillä
    • Kylkiuintia , rintauintia, kroolia, pelastusselkää, pelastusuintia (= katse eteenpäin ”pelastettavaa” kohti)
  • Parin kuljetusta erilaisilla pelastusvälineillä, lähestyminen
    • 10─15 m ja kuljetus 10─15 m
    • Pelastusrenkaalla, pelastuskanisterilla, patukalla ym.
    • Lopuksi myös ilman välinettä
    • Aluksi pari voi olla passiivinen, mutta myöhemmillä kerroilla pelastettava voi laittaa vastaan.
  • Altaasta nosto
    • Nosta pari pois altaasta, mieti erilaisia keinoja.
  • Pelastushyppy
    • Pyri hyppäämään altaaseen niin, että pää jää hypyssä pinnalle.
    • Levitä jalat ja kädet ja veteen tullessasi tee vastaliike.
    • Jatka pelastusuintia heti hypyn jälkeen.
  • Pohjasta haku
    • Harjoittele taittosukellusta. Taita nopeasti ylävartalo pohjaa kohti. Nosta samalla lantio ja jalat vedenpinnan yläpuolelle kohtisuoraan kattoa kohti. Katso suoraan tavoiteltuun kohteeseen pohjassa. Vauhtisi hidastuessa voit nopeuttaa liikkumista muutamilla jalkapotkuilla.
    • Aluksi upporenkaita, sitten pelastusnukke ja lopuksi oma pari.
  • Yhteenvetoharjoitus pareittain
    • Pelastettava on noin 10 metrin päässä altaan reunasta ja pelastaja seisoo altaan reunalla. Merkin saatuaan reunalla ollut pelastaja tulee altaaseen pelastushypyllä ja lähestyy pelastettavaa pelastusuinnilla. Pelastettava vajoaa veden alle , kun pelastaja on 2─3 metrin päässä hänestä. Pelastaja sukeltaa veden alle, tarttuu pelastettavaan ja nostaa hänet pinnalle. Sen jälkeen pelastaja kuljettaa parin reunalle ja nostaa hänet ylös altaasta.
    • Sama harjoitus tehdään myös tehtäviä vaihtaen.

Uintiharjoituksia

Krooliuintia

  • 100─200 m verryttelyuintia vaihtelevilla uintityyleillä
    • Rintauintia, kroolia ja  selkäuintia
  • Krooliuinnin potkuharjoituksia uimalaudalla 150─200 m
    • Potku alkaa lantiosta, nilkat rentoina.
  • Käsivetoja ”pulliksen” eli jalkakellukkeen  kanssa 150─200 m
    • Keskity hartioiden kiertoon ja oikeaan hengitystekniikkaan.
    • Jos sinulla on tekniikka kunnossa, voit käyttää myös käsilevyjä eli ”plättäreitä” tehostamaan käsivetoa.

Rintauintia

  • Rintauinnin potkuharjoituksia uimalaudalla 150─200 m
    • Laske potkujen määrä yhdellä altaanmitalla ja pyri vähentämään potkuja seuraavilla kerroilla.
  • Käsivetoja ”pulliksen” eli jalkakellukkeen  kanssa 150─200 m
    • Käsiliike pysähtyy vain liukuasentoon.
    • Uinti on virtaviivaista, ei pomppivaa.
    • Kämmenet kulkevat hieman hartioita leveämpää rataa ja veto loppuu leuasta alaspäin.
    • Jos sinulla on tekniikka kunnossa, voit käyttää myös käsilevyjä eli ”plättäreitä” tehostamaan käsivetoa.

Peruskuntoharjoitus

  • 20─30 minuuttia vaihtelevilla uintitekniikoilla esimerkiksi 50─100 m aina eri tyylillä niin, että et hengästy pahemmin.
  • Sykkeinä mitattuna 130─150 lyöntiä minuutissa
  • Pyri lisäämään liu’un osuutta uinnissa.

Uimaopettajan peruskurssi valinnaisena kurssina

Viihdyt vedessä, osaat uida mielestäsi mukavasti ja viihdyt pienten vesipetojen kanssa. Tämän juuri sinulle sopivan kurssin tavoitteena on antaa perustiedot ja -taidot uinnin alkeisopetuksesta. Kurssi on tarkoitettu kaikille kurssivuoden aikana vähintään 18 vuotta täyttäville uimakoulun opettajiksi aikoville. Kurssin jälkeen tiedät, mitä uinninopettaminen lapsille on.

Kurssi suoritetaan kahden viikonlopun tai viiden päivän aikana, ja se kestää 50 tuntia, josta 14 tuntia on etäopiskelua. Kurssin aikana opetetaan opetusmetodeja eri uintityylien opettamiseen. Uintityylien oppiminen vaatii omaa aktiivisuutta. Jotta olisit varmasti kunnon uimaopettaja, sinulta vaaditaan myös omat perustaidot ja -tiedot.

Kurssin aikana testataan seuraavat uinti ja vesipelastustaidot:

  • matkauinti 500 m vaihtelevilla uintitekniikoilla
  • kuljetusuinti 100 m ilman apuvälinettä 
  • kahden esineen sukellus noin 4 metrin syvyydestä yksi kerrallaan 
  • hyppy 3 metristä
  • näytöt kolmesta uintitekniikasta
  • kirjallinen koe.

Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää edellämainittujen testien lisäksi hyväksyttyä opetusnäytettä ja etätehtäviä sekä osallistumista teoriatuntien aikana annettujen ryhmätöiden ja tehtävien tekemiseen.