Ultimate

Ultimaten lajisivujen materiaali on tuotettu yhteistyössä Suomen Liitokiekkoliiton (SLKL) kanssa.

Ultimate on liitokiekolla pelattava joukkuepeli, jossa kaksi joukkuetta pelaa vastakkain. Ultimatea voi harrastaa sekä sisä- että ulkokentällä.

Kiekkoa saa siirtää vain syöttelemällä. Tavoitteena on edetä kentän toiseen päätyyn ja syöttää kiekko joukkuetoverilleen, joka on edennyt maalialueelle. Ultimate on näin ollen aito joukkuepeli – yksin et sitä voi voittaa, sillä syöttöön tarvitaan kaksi.

Opettajan opas

Suomen Liitokiekkoliiton tuottamaan opettajan oppaaseen on koottu valmiita tuntimalleja:

  • Alakoulun 5-6 –luokkia varten on valmistettu kuusi 45 minuutin mittaista tuntia.
  • Yläluokille 7-9 ja lukiolaisille on rakennettu kolme kaksoistunneille sopiva kokonaisuus.

Oppaan tuokioita voi hyvin käyttää myös muiden lajien osina välipalana tai lisävalmiuksien antajana.

Opettajan opas (pdf)

Ultimaten 10 perussääntöä

  1. Kenttä
    Suorakaiteen muotoinen alue, jonka molemmissa päissä on maalialueet. Virallinen kenttä ulkona muodostuu 64 metriä pitkästä ja 37 metriä leveästä varsinaisesta pelialueesta ja kahdesta maalialueesta, joiden syvyys on 18 metriä. Sisällä pelataan käytettävän tilan mukaisella kentällä. Maalialueiden nurkat merkitään kirkkaanvärisillä kartioilla.

  2. Pelin aloitus
    Molemmat joukkueet asettuvat riviin puolustamansa maalialueen eturajalle. Puolustava joukkue heittää kiekon hyökkäävälle joukkueelle. Virallisissa peleissä kummallakin puolella on 7 (ja sisällä ja rannalla 5) pelaajaa.

  3. Kiekon liikuttaminen
    Hyökkäävä joukkue yrittää edetä vastapuolen puolustamalle maalialueelle syöttelemällä kiekkoa toisilleen. Kiekollinen pelaaja ei saa ottaa askelia, mutta saa kuitenkin liikkua paikallaan tukijalan varassa. Kiekollisella pelaajalla (heittäjä) on kymmenen sekuntia (sisällä 8 s) aikaa heittää kiekko eteenpäin. Puolustava pelaaja (markkeri), joka vartioi heittäjää, laskee sekunnit ääneen. (“Lasken, yksi, kaksi…” jne.)

  4. Maalin teko
    Maali syntyy, kun pelaaja saa kiekon kiinni hyökkäyspään maalialueella. Maalin jälkeen peli aloitetaan kohdan kaksi mukaisesti. Maalin tehnyt joukkue valmistautuu heittämään aloitusheiton siitä päädystä, jonne maali tehtiin.

  5. Kiekon menetys
    Jos hyökkäävä joukkue epäonnistuu syötössä (kiekko koskee aluetta kentän ulkopuolella, pelaaja pudottaa kiekon, syöttö katkaistaan) tai puolustaja pääsee laskussaan kymmeneen (sisällä kahdeksaan), puolustava joukkue saa välittömästi kiekon hallintaansa ja muuttuu hyökkääväksi joukkueeksi.

  6. Pelaajavaihdot
    Joukkueet voivat vaihtaa pelaajia vain maalin jälkeen tai loukkaantumisen takia.

  7. Ei kontaktia
    Kaikki fyysiset kosketukset pelaajiin ovat kiellettyjä. Myös puolustavan pelaajan estäminen juoksemalla tämän edestä on kielletty. Kosketuksesta aiheutuu virhe.

  8. Virhe
    Fyysinen kosketus (myös tahaton), joka häiritsee pelaajan heittoa tai kiinniottoa on virhe. Kiekkoa ei saa myöskään lyödä heittäjän kädestä. Virhe on huudettava heti tilanteen syntyessä, jolloin peli pysäytetään. Virheen voi huutaa vain rikottu pelaaja. Jos virheen sattuessa pelaaja menettää kiekon hallinnan, kiekko palautetaan hänelle ja peli jatkuu kuin kiekon menetystä ei olisi sattunutkaan. Jos puolustava pelaaja kuitenkin kiistää virheen, on tilanne pelattava uudestaan.

  9. Pelaajat tuomareina
    Ultimatessa ei ole ulkopuolisia tuomareita, vaan pelaajat tuomitsevat itse omat virheensä ja ratkaisevat erimielisyydet. Tätä käytäntöä noudatetaan kaikilla tasoilla aina MM-kilpailuihin saakka.

  10. Pelimoraali – Spirit of the Game
    Ultimaten säännöt perustuvat urheiluhenkeen ja jättävät vastuun reilusta pelistä pelaajille. Kilpailuhenkinen peli on suositeltavaa, mutta ei koskaan pelaajien keskinäisen kunnioituksen, peli-ilon tai terveyden kustannuksella.

Lisätietoja ultimatesta

Suomen Liitokiekkoliiton sivuilta löytyy linkkejä suomalaisten seurojen sivuille sekä kansainvälisten järjestöjen sivuille.