Luokat 1–3

Hyppynaru

Narulle ominaisimpia liikkeitä ovat hyppelyt ja hypyt narun läpi, myös heilautukset, viennit, pyöritykset, ympyrät ja kahdeksikot. Ote on narun päissä olevista solmuista, pyörityksen aikana kädet mahdollisimman suorina, etenkin nopeissa hyppelyissä pyöritys tapahtuu pelkästään ranteista. Narun muodon tulee säilyä selkeänä hyppelyiden aikana, naru ei kosketa lattiaa.

Narun koulutus

Käärmeenlumoajat: pyöritetään naru kerälle lattialle ja kuvitellaan se käärmeeksi, musiikin soidessa taustalla voidaan lähteä tanssittamaan narua ympäri salia ikään kuin käärmeenlumoajina, käytetään monipuolisesti eri suuntia ja tasoja.

Perushyppelyharjoitteita narun kanssa

  • Tasahyppyjä narun läpi eteenpäin pyörittäen ilman välihyppyä, suorat kädet, jalat yhdessä
  • Sama takaperin, narua taaksepäin pyörittäen, kädet hieman etuviistossa
  • Tasahyppyjä narun läpi eteenpäin pyörittäen välihypyn kanssa, nyt koko käsivarsi pyörittää isoa ympyrää
  • Sama takaperin
  • Tasahyppyjä narun läpi vuorotellen auki-ristiin pyörittäen, kädet kunnolla ristiin, jalat voi koukistaa
  • Polvennostojuoksu narun läpi eteenpäin pyörittäen
  • Sama taaksepäin
  • Polvennostojuoksu narun läpi liikkuen eteenpäin mutta pyörittäen taaksepäin
  • Varsahyppy narun läpi eteenpäin pyörittäen
  • Sama taaksepäin
  • Yhdellä jalalla hypyt narua eteenpäin pyörittäen
  • Sivulaukka narun läpi
  • Naru kaksi kertaa ympäri yhden hypyn aikana

Muita perusharjoitteita narun kanssa

  • Naru kaksinkerroin. Heilautellaan narua eteen-taakse pitäen narun muoto koko ajan samana, harjoitellaan molempia puolia, tehdään sama liikkuen eteenpäin-taaksepäin-sivuttain. Samaa voi harjoitella niin, että ote on narun molemmista päistä, kädet suorina naru sivulla, naru muodostaa U-kirjaimen.
  • Naru kaksinkerroin, pyöritetään narua edessä, sivulla, pään päällä, ”kissanhäntänä” lattiatasossa hypähtäen narun yli, kahdeksikkoa, sama niin, että naru on nelinkerroin
  • Perusasento. Naru toisessa kädessä pitkänä ja suorana takana. Nopea narukäden heilautus eteen, naru nousee ilmaan ja nykäisy itseä kohti. Katse narun päässä (solmun kohdalla) ja kiinniotto solmusta toisella kädellä. Harjoitellaan molemmilla käsillä.
  • Naru nelinkerroin, narun keskelle solmitaan iso solmu. Heitetään narua ilmaan vuorotellen molemmilla käsillä. Kun naru on ilmassa, voidaan kokeilla ennen kiinniottoa esimerkiksi pyörähtämistä ympäri, käsien taputtamista yhteen, liikkumista muutaman askeleen yms.

Pallo

Pallolle ominaisimpia liikkeitä ovat heitot, kiinniotot, pomputukset, vieritykset vartaloa pitkin ja lattialla, ympyrät ja kahdeksikot sekä tasapainot. Otteen pallosta tulee olla kevyt, sitä ei puristeta sormilla. Väline pyritään pitämään mahdollisimman kaukana vartalosta. Heitoissa liike lähtee polvien joustosta ja koko vartalo ojentuu heiton aikana. Vierityksissä tavoite on saada väline kulkemaan ääripisteestä toiseen. Koska pallo voi aluksi olla hieman haastava väline, voi seuraavia heitto- ja kiinniottoharjoitteita harjoitella ensin hernepussilla.

Pallon koulutus

Liikutaan vapaasti salissa tasapainotellen palloa eri kehonosien päällä, esimerkiksi avoimella kämmenellä, kämmenselän päällä (koukistettu ranne tukee), koukistetun kyynärpään päällä, niskan päällä, jalkapöydän päällä (koukistettu nilkka tukee) yms.

Perusharjoitteita pallon kanssa

  • Pallon pomputus lattiaan kahdella kädellä pomputtaen, yhdellä kädellä pomputtaen ja vuorotellen, jousto polvista
  • Painonsiirto ja pomputus: paino oikealla jalalla, vasen jalka varvasasennossa sivulla. Painonsiirrolla pallon pomputus lattiaan oikeasta kädestä vasempaan käteen ja päinvastoin, hyvä vartalon kannatus, kiinnioton jälkeen hyvä venytys.
  • Laukkahyppyjä sivulle samalla  palloa pomputtaen
  • Kukkotasapainossa pallon pompautus sivulla
  • Pallon pompautus jalan alta (nostetaan jalka suorana eteen)
  • Pallon pompautus ja pyörähdys ympäri, pallo kiinni molemmilla käsillä
  • Harjoitellaan pallon pomputusta jollakin muulla kehonosalla kuin kämmenellä, esimerkiksi päkiällä, polvella, kyynärpäällä tms.
  • Heilautukset pallolla: heilautuksia edestakaisin vartalon vieressä suoralla kädellä, sormet ojentuvat mutta pallo ei vielä irtoa kädestä, polvet joustavat heilautusten tahdissa. 
  • Pallonheittoja ilmaan, sormet saattavat palloa, pallo vierii sormenpäitä myöden takaisin. Ensin pieniä irrotuksia ja vähitellen suurennetaan, harjoitellaan myös niin, että oikea käsi heittää pallon, vasen ottaa kiinni ja päinvastoin.
  • Pallonheitto ilmaan ja pompun kautta kiinni
  • Heitetään pallo parille, lyhyet välimatkat
  • Painonsiirto sivulle ja pallonheitto pään yli kaaressa toiseen käteen
  • Pallon vieritys lattiaa pitkin, pari ottaa kiinni (pallo ei pompi lattialla vaan liukuu pehmeästi).Sama vierittäen palloa yksin lattialla, juostaan pallon eteen ottamaan se kiinni.
  • Harjoitellaan pallon vieritystä viivaa pitkin.
  • Pallon vieritys vartaloa pitkin: ojennetaan molemmat kädet eteen, pallo kämmenten päällä, kohotetaan käsiä niin, että pallo vierii kaulan/rintakehän kohdalle ja päinvastoin.
  • Pallon vieritys jalkoja pitkin: koukkuistunta, koukistetaan nilkat ja asetetaan pallo jalkaterien päälle, ojennetaan jalat varovasti niin, että pallo vierii kohti lantiota.
  • Pyöritetään palloa akselinsa ympäri käsien välissä (ikään kuin kissauintia, pallo käsien välissä).