Luokat 1–2

Verryttelyvaunussa

Hauki ja pienet kalat (reaktio / erilaiset alkuasennot)

Kaksi viivaa 10–15 metrin välein toisistaan. Yksi leikkijöistä on hauki, joka asettuu viivojen keskelle ottamaan muita leikkijöitä eli pikkukaloja kiinni. Pikkukalat asettuvat toisen viivan taakse. Leikin idea on se, että hauki saa valita pikkukaloille erilaisia alkuasentoja (selinmakuu, päinmakuu, istualtaan, yhdeltä jalalta yms.). Hauki sanoo: ”Pikkukalat nukkuu, pikkukalat nukkuu, mutta nälkäinen hauki tulee”, jolloin pikkukalat hyppäävät ylös ja lähtevät juoksemaan toista viivaa kohti turvaan. Hauki yrittää saada pikkukaloja kiinni. Kiinni saadut pikkukalat muuttuvat hauiksi. Leikki jatkuu aina eri alkuasennoista niin kauan, kunnes kaikki pikkukalat on saatu kiinni.

Kerähippa (ketteryys / vartalon hallinta)

Valitaan 1–2 hippaa, jotka ottavat leikkijöitä kiinni. Kiinni jäänyt asettuu pienelle kerälle lattialle, vapaana oleva leikkijä voi pelastaa kiinni jääneen kierittämällä häntä 2 kierrosta lattialla. On tärkeää korostaa, että kiinni jääneen on pysyttävä tiukkana keränä, leuka rinnassa pyörityksen aikana.

 

Vartalotekniikkavaunussa

Vartalon lihasten jännittäminen – rentouttaminen

  • Tikku-ukko: Toinen parista asettuu selinmakuulle nilkat ja sormet ojentuneina, napa vedettynä kohti selkärankaa ja kädet ja jalat tiukasti kiinni vartalossa. Pari tunnustelee jännitettyjä lihaksia → Pari yrittää irrottaa käsiä ja jalkoja irti vartalosta.
  • Jäätelötikku: Selinmakuulla jännitetään vartalon kaikki lihakset ja rentoutetaan ne vuorotellen esimerkiksi ensin kädet, sitten jalat. Sama seisten → sulamista lattialle voi kokeilla eri tyyleillä niin, että vaihdellaan maahan johtavaa kehonosaa, esimerkiksi oikea käsi, vasen olkapää, pää edellä jne.
  • Tulitikun raapaisu: Matkitaan seisten tulitikun sytyttämistä, koko vartalon toinen puoli on tulitikkulaatikon raapaisupinta. Käsi (tulitikku) sytyttää tulitikun raapaisemalla mahdollisimman nopeasti nilkasta kylkeä pitkin ylös ojennukseen. Voidaan harjoittaa musiikin mukaan niin, että musiikin soidessa lapset liikkuvat vapaasti (tai ennakkoon sovitulla tyylillä) salissa, ja kun musiikki pysähtyy, lapset raapaisevat tulitikun vuorotellen molemmilta puolilta. (Ks. kuva)
  • Parin sulattaminen: Toinen parista seisoo joko perusasennossa tai haara-asennossa. Pari työntää kevyesti jotakin kohtaa kehosta, jolloin tehtävänä on sulaa pehmeästi kyseisestä kohdasta. Vartalo joustaa työnnön aikana pehmeästi ja palaa takaisin perusasentoon.

Vartalon taivutus sivulle (alussa apuharjoitteita ennen varsinaista suoritusta)

  • Omenan poiminta: Selinmakuulla kätten kurotukset vuorotellen pitkälle pään taakse, korostetaan kyljen venytystä. Sama seisten, kurottaen käsillä vuorotellen ylös.
  • Istutaan haaraistunnassa: Nostetaan toinen käsi suoraksi ylös, keinutetaan ylävartaloa puolelta toiselle aloittaen pienestä liikkeestä voimistaen isommaksi, mielikuvana vaikkapa huojuva puu.
  • Kyljen venytys polviseisonnasta noja-asentoon toisen käden varaan, toinen käsi kurkottaa pitkälle pään yli, toinen jalka ojentuu sivulle, isovarvas pysyy lattiassa. (Ks. kuva)
  • Taivutus sivulle seisten jalkojen painonsiirron kautta, molemmat kädet heilahtavat sivukautta yläviistoon. Harjoitellaan ensin selkä seinää vasten ja vasta sitten ilman tukea.

Jalkatekniikkavaunussa

Nilkkojen ja jalkojen hallinta, tasapaino

  • Kaksi viivaa noin 5–6 metrin välein. Kuljetaan viivalta toiselle erilaisilla tyyleillä kulmanojassa (karhunkäyntiasento): hämähäkki (polvet saavat olla koukussa), karhunkäynti (polvet suorassa), marakatti (mahdollisimman nopeasti) ”jalat sidottuna yhteen” (hypitään eteenpäin nilkoilla vahvasti eteen-ylös työntäen), viivaa pitkin (jalka viedään aina tarkasti toisen eteen) vuoroin jalkaa suorana taakse nostaen (jalka nousee ääriasentoon taakse, polvi ja nilkka ojennettuna).

  • Kukkotasapaino: ensin kyynärnojassa molemmat jalat suorina, nilkat ojennettuina vedetään toinen jalka kukkoasentoon. (Ks. kuva) Varvas piirtää viivaa säärtä pitkin ja pysähtyy polven kohdalle. Samaa rataa takaisin. Lattiassa oleva jalka hallitaan koko suorituksen ajan. → Sama seisten kukkotasapainoon yhden jalan varaan, kädet hallittuina, voidaan varioida myös erilaisia käsiä. (Ks. kuva)

Ilmaisuvaunussa

Taikanaru (eri kehonosat johtavat liikettä)

Ollaan pareittain ja pari asettaa kuvitellun narun toisen eri kehonosiin, esimerkiksi nenään, napaan, olkapäähän, polveen, korvaan jne., ja lähtee kuljettamaan pariaan ympäri salia ”narusta” kiinni pitäen. Taustalla voi soida musiikki.

Leivontaleikki (mielikuvaliikkuminen ruoka-aineiden avulla)

Valitaan yksi lapsista leipuriksi, joka päättää, mitä leivotaan, esimerkiksi pullaa. Muut lapset jaetaan eri puolille salia neljään lohkoon. Opettajan johdolla leipuri miettii, mitä ruoka-aineita tarvitsee pullan leipomiseen, ja päättää, mikä lohko salissa on mitäkin ruoka-ainetta. Leipuri kutsuu eteensä kuviteltuun astiaan eri ruoka-aineita vuorotellen. ”Ruoka-aineiden” eli lapsien on ilmaistava ruoka-aineita koko vartalollaan, esimerkiksi kanamunat rikkoutuvat astian pohjalle levälleen, sokeri ripottautuu kananmunan ympärille ja ne vaahdotetaan keskenään, hiivan tehtävä on kohottaa taikina isoksi jne.

Venyttelyvaunussa

  • Selän pyöristys: Istumakeräasento, polvet koukussa, pää polvissa, kädet polvien ympärillä. Keinutaan selkä pyöreänä selälleen ja takaisin istuma-asentoon.
  • Rintalihakset: Päinmakuulla, jalat koukussa, pidetään käsillä kiinni nilkoista ja nostetaan jalat mahdollisimman ylös nilkoista kiinni pitäen linnunpesään.
  • Pakarat: Lattialla kaurisasento, etummaisen jalan sääri on keskilinjan sisäpuolella, ylävartalo eteen taivutettuna, etujalan pakaraa lattiaan painaen.
  • Etureisi: Lattialla aitajuoksija-asento, toinen jalka koukussa kantapää pakarassa kiinni, taivutetaan ylävartaloa taaksepäin. (Ks. kuva)
  • Takareisi: Istutaan jalat haarassa, ylävartalo eteen taivutettuna selkä mahdollisimman suorassa, mielikuvana ikään kuin lakaistaan toisella kädellä lattiaa jalkojen välissä. (Ks. kuva)
  • Pohkeet: Noustaan puolapuiden ensimmäiselle askelmalle ja työnnetään kantapäitä lattiaa kohti.