Luokat 5–6

Verryttelyvaunussa

Susi, lammas ja kivi (hyppely)

Valitaan 1–2 oppilasta sudeksi (hipat), lopuista leikkijöistä noin puolet ovat kiviä (menevät keräasentoon lattialle) ja puolet lampaita. Sudet yrittävät saada lampaita kiinni, ja lampaat voivat pelastautua hyppäämällä kiven yli, jolloin kivi muuttuu lampaaksi ja lammas kiveksi. Turvallisuuden vuoksi sovitaan yhteisesti, miten kiven yli hypätään. Jos susi saa lampaan kiinni, tästäkin tulee susi.

Kujapolttopallo (heitto ja kiinniotto)

Saliin rakennetaan kuja, jossa on esteitä. Kujan voi rakentaa esimerkiksi pitkistä voimistelupenkeistä. Esteinä voi olla tötsiä, hyppyarkku tms. Kujan laidoilla on polttajia pallojen kanssa. Kaikki lähtevät juoksemaan kujan toisesta päästä yhtä aikaa väistellen palloja, esteiden taakse voi hetkeksi mennä pallolta piiloon. Kun pallo osuu vyötäröstä alaspäin, palaa ja siirtyy polttajaksi. Ottamalla kopin suoraan heitosta pelastaa edellisen poltetun takaisin kujalle.

Vartalotekniikkavaunussa

Katso apuharjoitteet 1.–2. ja 3.–4. luokkien materiaaleista.

Jännitys-rentousharjoite sarjana

8 päkiäaskelta eteenpäin, kädet tiukkana ylhäällä pään jatkona (1–8). Sulaminen eri tyyleillä lattialle päinmakuulle (1–8), tukkipyörintä kädet ja jalat tiukkoina, irti lattiasta (1–8), nousu pyöreällä selällä ylös (1–8). Sarja lähtee alusta, mutta nyt kävelläänkin päkiöillä taaksepäin, taustalla musiikki.

Vartalon aaltoliike taakse – taivutus sivulle – vartalon vauhtiheitto eteen sarjana

2 x vartalon aaltoliike polvinistunnassa (1–4, 5–8), viimeisellä nousu seisomaan. 2 x sivutaivutus painonsiirron kautta (1–4, 5–8), viimeisellä jalat vedetään perusasentoon ja kädet viedään ylös. 2 x vartalon vauhtiheitto eteen (1–4, 5–8), laskeutuminen takaisin polvinistuntaan (1–8), sarja alusta.

Jalkatekniikkavaunussa

Voimistelukäynti

Voimistelijan perusasento, jalkaterät hieman aukikierrossa. Askel eteen liu´uttaen päkiää eteenpäin, jalat pysyvät hieman aukikierrossa, askel rullaa päkiältä kantapäälle ja seuraava askel voi alkaa. Käynti on voimakkaasti eteenpäin vievää, kädet myötäilevät askelta luonnollisesti.

Kahden jalan piruetti

Ensin harjoitellaan pään asento. Pyöritään ympäri paikallaan, katse kiinnitettynä yhteen pisteeseen silmien korkeudelle (esimerkiksi opettajan kädessään pitämään voimistelupalloon). Pyörähdyksen keskivaiheella nopea pään kääntö hukkaamatta kiintopistettä. Pyöritään molempiin suuntiin. Varsinainen piruetti aloitetaan liu´uttamalla toinen jalka sivulle ja ojentaen samalla kädet sivulle, tämän jälkeen ponnistetaan jalat yhteen (sivulla olevan jalan viereen) ja pyöritään ympäri vetäen kädet takaisin vartalon viereen.   

Askelsarja

2 pientä varsahyppyä eteenpäin (1–2, 3–4) ja yksi iso varsahyppy (5–8). 4 voimistelukäyntiä eteenpäin (1–4), 2 isoa polvennostohyppyä (5–8). Koukistetaan ja ojennetaan nilkkaa jalka suorana edessä  kanta-varvas-kanta-viereen (1–4), sama toisella jalalla (5–8). Kahden jalan piruetti (1–4), X-hyppy (5–8). Sarja alusta.

Ilmaisuvaunussa

Fiilistelyviivat

Kolme viivaa noin viiden metrin välein. Opettajan merkistä liikutaan eri viivoille, yhdelle ravistellen, toiselle kurkotellen/venyen ja kolmannelle sulaen.

Erilaiset kengät ja alustat

Liikutaan vapaasti salissa erilaisilla kengillä (esimerkiksi korkokengät, kumisaappaat, lenkkarit, balettitossut, luistimet, liian pienet kengät) ja erilaisilla alustoilla (esimerkiksi hiekka, vesi, joka välillä kohoaa sen mukaan, kuinka ”syvälle” kävellään, liukas alusta, limainen alusta, muhkurainen alusta tms.).

Fyysisten ominaisuuksien vaunussa

Vatsalihakset

  • Sukat jalkaan: Nousu selinmakuulta selkä pyöreänä istumaan ja kurottaen käsillä jalan suuntaan ikään kuin vetäisi sukan jalkaan, rauhallinen laskeutuminen alas päätyen vatsalihasten rentoutumiseen ojentaen vuorotellen jalkoja ylös.
  • Numerot ilmassa: Kyynärnojassa selinmakuulla, jalat puristettuina yhteen, piirretään jaloilla ilmaan numerot 0–9. Selkä pysyy koko ajan lattiassa kiinni, jos nousee kaarelle, täytyy suoritusten välillä huilata.

Selkälihakset

  • Veneet poijussa: Päinmakuulla, T-asennossa käden nosto ylös, katse seuraa (ylävartalo kiertyy), käsi alas. Jalan nosto ylös kiertäen toisen jalan yli lattiaa kohti (alavartalo kiertyy) ja jalka alas. Sama toisella kädellä ja jalalla.
  • Veneet myrskyssä: Päinmakuu, jalat yhdessä, kädet vartalon jatkeena. Keinuminen, nostetaan vuorotellen kädet tai ylävartalo ylös ja ylävartalon laskeutuessa jalat ylös.