Luokat 7–9 ja toinen aste

Tanssillinen voimistelu

Alkulämmittelyt

Ylävartalon lämmityssarja keskilattialla

Taustalla rauhallinen musiikki, useita toistoja.

  • 4 x olkapää ympäri (1–2, 3–4, 5–6, 7–8)
  • 4 x kyynärpää ympäri, sormet olkapäillä (1–2, 3–4, 5–6, 7–8)
  • 4 x koko käsi ympäri (1–2, 3–4, 5–6, 7–8)
  • Molempien käsien venytys ylös (1–4), vartalon rento pudotus alas – selkä pyöreänä ylös (5–8)
  • Sarja lähtee alusta, toinen puoli
  • Ylävartalon pienet kierrot, kädet rentoina puolelta toiselle (1–2, 3–4, 5–6, 7–8) x 2
  • Askel-viereen vuorotellen molempiin suuntiin, samalla ylävartalon isot kierrot puolelta toiselle (1–2, 3–4, 5–6, 7–8) x 2 
  • Aaltomainen liike kylki edellä sivulle, käsi jatkaa linjaa (1–2), sama toiselle puolelle (3–4), pyörähdys ympäri (5–8), sitten aloittaen aaltoliike toiseen suuntaan (1–8)

Alavartalon lämmityssarja salin seinänvierustoja pitkin (2 pitkää seinää ja 2 lyhyttä seinää)

Taustalla menevä musiikki.

  • Ensimmäisellä pitkällä seinällä: 2 juoksuaskelta – vaihtoaskel (vauhdikas pitkä askel, nilkat ojentuvat) niin monta kertaa kuin tilaa riittää
  • Kulmassa: selinmakuulta polvien veto kippuraan vatsan päälle, ylävartalo kohoaa, 4–8 toistoa
  • Ensimmäisellä lyhyellä seinällä: 4 päkiäkäyntiä – 4 kantapäillä käyntiä niin monta kertaa kuin tilaa riittää
  • Kulmassa: päinmakuulta käsien ja jalkojen nosto ylös, 4–8 toistoa
  • Toisella pitkällä seinällä: pieniä harppaushyppyjä ponnistaen puoleen väliin oikealla jalalla ja lopun matkaa vasemmalla jalalla
  • Kulmassa: kyljinmakuulta jalkojen ja alimmaisen käden nosto ylös, 4–8 toistoa
  • Toisella lyhyellä seinällä: liikutaan eteenpäin heittäen jalkoja vuorotellen suorina ylös nilkat ja polvet suorina  
  • Kulmassa: toinen kylki

Jalkatekniikkaharjoitteita seinästä seinään liikkuen (poimi vaikka vain yksittäisiä liikkeitä)

  • Matalia, pitkiä askeleita: Ensin eteenpäin liikkuen, seuraavalla kerralla taaksepäin liikkuen ja lopuksi molemmat kyljet johtaen (jalka vuorotellen eteen ja taakse ristiin), nilkat ja polvet ojentuvat joka askeleella.
  • Pieniä polvennostohyppyjä eteenpäin, sitten taaksepäin, lopuksi yhdistäen 4 polvennostohyppyä eteenpäin (1–4) – täyskäännös – jatkuu samaan suuntaan 4 hyppyaskelta selkä edellä (5–8)
  • 4 käyntiä eteenpäin (1–4) – täyskäännös – 4 hyppyaskelta selkä menosuuntaan (5–8) – 4 käyntiä eteenpäin (1–4) – koripallokäännös (askel eteen) pyörähtäen ympäri (5–8)
  • Pitkä matala askel (1–2) ja kaksi lyhyttä askelta (3, 4) sama toisella jalalla aloittaen (1–2, 3, 4)
  • Trioliaskelta, painotus eli pitempi askel ykkösellä (1), lyhyet päkiäaskeleet (2, 3) tempo nopea

Vartalotekniikkaharjoitteita keskilattialla

Kehonosa johtaa

Liikutaan ympäri salia rohkeasti eri tasoissa jokin kehonosa johtaen, esimerkiksi etusormi, kyynärpää, kylki, nenä, peppu, napa. Taustalla musiikki.

Kuviot ilmassa

Piirretään kämmenillä erilaisia muotoja ilmaan ikään kuin suurelle kankaalle, ensin selinmakuulla ja sitten vapaasti tilassa liikkuen, esimerkiksi suoria viivoja, kaaria, ympyröitä, kahdeksikkoja, siksakkia, täpliä. Taustalla rauhallinen musiikki.

Venytys-koontoharjoitus

Liikutaan vapaasti salissa musiikin soidessa taustalla. Kannustetaan käyttämään eri tasoja ja erilaisia asentoja niin, että vuorotellen venytetään/kurotetaan mihin tahansa suuntaan ja koonnetaan eli painutaan kasaan. Helpompi versio: kävellään eteenpäin, opettaja antaa merkin ja sanoo tason, missä liike tehdään, esimerkiksi venytys tai kurotus lattiatasossa, koonto keskitasossa, venytys tai kurotus ylhäällä, koonto lattialla.

Oma liikesommitelma

Jokainen kehittää pienen liikesarjan, joka sisältää heilautuksen, pyörähdyksen, lattialla käynnin ja hypähdyksen. → Yhdistetään pareittain sarjat yhdeksi liikesommitelmaksi. → Esitetään tuotokset pienissä ryhmissä, tehdään sarja kaksi kertaa peräkkäin. → Esitetään sommitelmat niin, että missä kohdassa tahansa toinen parista voi hetkeksi pysähtyä ja sitten taas jatkaa siitä, mihin jäi toisen jatkaessa sarjaa omassa tahdissaan. Tehdään sarja kaksi kertaa peräkkäin.

Ryhmässä liikkuminen erilaisissa kuvioissa

Jokainen voi liikkua vapaasti kuten haluaa, mutta opettajan antamasta merkistä muodostetaan mahdollisimman nopeasti tietty kuvio, jossa jälleen jatketaan liikettä vapaasti. Opettaja taputtaa kerran: muodostetaan rivi. Kaksi taputusta: muodostetaan piiri. Napsutukset: etsitään pari. Jalkojen tömistys: muodostetaan yksi yhteinen, tiivis rykelmä. Taustalle menevä musiikki, kannustetaan tekemään isoja liikkeitä eri tasoissa.

Kodinkoneet

Muodostetaan pienissä ryhmissä opettajan johdolla kodinkoneita niin, että jokaisen ryhmän jäsenen on oltava jollakin tavalla osa konetta. Valmiit tuotokset esitellään muille. Esimerkkejä kodinkoneista: imuri, stereot, pyykinpesukone, sähkövatkain yms.

Valokuvat

Muodostetaan opettajan johdolla pysäytettyjä hetkiä, kuin valokuvia, pienissä ryhmissä. Jokaisen ryhmän jäsenen on oltava osa valokuvaa. Valmiit tuotokset esitellään muille. Esimerkkejä valokuvien nimiksi: Metsätie, Aamun sarastus, Suojelusenkeli, Kohtaaminen.