Luokat 1–2: Juokseminen, käveleminen

Kävelemisen ja juoksemisen harjoittamiseen tulee kiinnittää huomiota 1-2. luokkien opetuksessa. Koska herkkyyskausi on tuolloin parhaimmillaan, tulee erityisesti keskittyä juoksuvauhdin vaihteluun ja täydellä vauhdilla juoksemiseen erilaisissa olosuhteissa ja runsaiden toistojen kautta.  Liittämällä juoksuharjoitteluun kävelyä voidaan vaihdella vauhtia ja siten kehittää ketteryyttä. Juoksemista tulee muunnella liiketekijöiden avulla.

Opetuksen ydin

  • Täysillä juoksemista eri suuntiin, erilaisilla alustoilla
  • Juoksuliikkeen ja kävelyliikkeen muuntelua tilan suhteen: nopeaa juoksemista eri suuntiin ja erilaisissa tasoissa (alhaalla, ylhäällä, esteiden yli) ja erilaisissa tiloissa (esteitä, pujottelua). 
  • Juoksuliikkeen muuntelua ajan suhteen: nopeaa juoksemista erilaisella rytmillä (rytmittäjänä esteet, tilan rajoitteet, hippaleikki tms.); myös pitkäkestoisia juoksuleikkejä 
  • Juoksuliikkeen muuntelua voiman suhteen: täysillä ja voimakkaasti, hiljaa, erilaisilla alustoilla

Keinona

  • Juoksu- ja kävelyleikit, juoksu- ja kävelyradat, temppuradat, reaktiolähdöt, takaa-ajot