Luokat 3–4: Hyppääminen

Hyppäämisessä tulee 3.–4. luokalla harjoittaa edelleen hyppäämistä monella eri tavalla eli tasaponnistuksella, vuoroponnistuksilla, yhden jalan loikilla, pitkälle, korkealle, suoralla vauhdilla, kaarevalla vauhdilla jne. Painopiste on lyhytvauhtisissa hyppysuorituksissa, jotta keskityttäisiin nimenomaan ponnistamisen oppimiseen erityisesti ponnistusrytmin avulla erilaisissa suorituksissa.

Hyppyopetuksen sisältönä on pääasiassa pituus- ja korkeushyppy lyhytvauhtisina suorituksina. Seiväshyppyä on tässä iässä hyvä kokeilla helpoilla perusharjoitteilla, kun lapsi on halukas kokeilemaan uutta pelkäämättä. Kolmiloikan osalta on hyvä kokeilla lajin rytmiä.

Opetuksen ydin

  • Ponnistuksen oppimista erityisesti pituus- ja korkeushypyn osalta
  • Näiden lajien sekä kolmiloikan ponnistusrytmiä pehmeällä alustalla (nurmikko, maasto)
  • Ponnistusjalan määrittelyä (erityisesti korkeus – ulkojalan ponnistus ja vauhdinoton puolen valinta)
  • Pituushypyn perustekniikan oppimista eli lyhyen vauhdin yhdistämistä oikeaan ponnistukseen sekä jalkojen kurkotusta hypyn alastulossa.
  • Korkeushypyn perustekniikan oppimista eli lyhyen kaarivauhdin yhdistämistä ponnistukseen
  • Etenemistä saksihyppyjen kautta kohti flop-tyyliä
  • Seiväshyppy mukaan monipuolistavaksi harjoitteeksi: seiväshyppyä hiekkakasaan, rotkohypyt korokkeelta patjalle jne.

Keinoina

  • Hyppyradat, lajinomaiset hyppyharjoitteet