Terveysliikuntasuositus

Vuonna 1996 julkaistiin Amerikassa terveysliikuntasuositus (kohtuullisen kuormittava liikuntaa, 30-60 minuuttia kerralla, useimpana päivänä viikossa), joka perustui liikunnan ja terveyden annos-vastesuhteita koskevaan tutkimusnäyttöön. Tällä hetkellä voimassa oleva suositus ei oleellisesti poikkea edellisestä terveysliikuntasuosituksesta.

Liikunnasta saadut terveyshyödyt ovat pääosin riippumattomia sukupuolesta. Huomattava on, että terveysliikuntasuositus koskee ainoastaan aikuisia, lapsia koskevaa näyttöä ei vielä ole riittävästi.


Terveysliikunnan suosituksena on fyysisen aktiivisuuden taso, jolla vältetään fyysiseen passiivisuuteen liittyvät suurimmat riskit.

Aikuisten tulisi terveyden ylläpitämiseksi harrastaa kohtuullisesti kuormittavaa liikuntaa tai muuta fyysistä aktiivisuutta:

  • useimpina päivinä viikossa, mieluiten päivittäin
  • vähintään 30 minuuttia yhtenä tai useampana jaksona.


Tuki- ja liikuntaelimistö tarvitsee lihasvoimaa ja nivelten liikkuvuutta sekä tasapainoa parantavaa liikuntaa kuten:

  • venyttely, voimistelu, tanssi, kuntojumppa, kuntosaliharjoittelu tai erilaiset pallopelit
  • kaksi kertaa viikossa.

Lähde: UKK-Instituutti > tietokeskus

Teksti: Tuula Segercrantz