Alaselän vaivat

Säännöllinen liikunta

  • ehkäisee selkävaivojen uusiutumista
  • ehkäisee selkävaivojen krooniutumista
  • auttaa selkävaivoista kärsivää ylläpitämään toimintakykyään
  • ylläpitää ja kehittää selkälihasten voimaa, kestävyyttä, koordinaatiota ja reaktiokykyä
  • vilkastuttaa verenkiertoa selän rakenteissa.

Miten liikun?

  • Harrasta monipuolista liikuntaa säännöllisesti useita kertoja viikossa.
  • Liikuntaa, joka kehittää keskivartalon lihasten hallintaa, ylläpitää rangan liikkuvuutta ja antaa hyvän mielen.
Selälle hyviä liikuntamuotoja:
  • kuntopiiri
  • vatsa- ja selkälihasliikkeet
  • keppijumppa
  • keskivartaloliikkeet

Huomioitavaa!

  • Liikunta ei yksin ehkäise selkävaivoja, mutta sillä on merkitystä yhdessä muiden terveellisten elämäntapojen kuten terveellisten ruokatottumusten, painonhallinnan, tupakoimattomuuden ja stressin välttämisen kanssa.
  • Muista oikeat työasennot ja oikea nostotekniikka!
  • Aloita liikunta rauhallisesti. Lisää liikuntakertojen määrää ja kestoa vähitellen.
Asiantuntijana ylilääkäri Simo Taimela
Lähde: HYVÄ TERVEYS-lehti
Teksti: Tuula Segercrantz