Astmaatikot

Jotkut astmaatikot saavat oireita vain fyysisen rasituksen seurauksena. jokainen astmaatikko saa rasitusastmareaktion voimakkaan, muutaman minuutin ponnistuksen yhteydessä. syntyneen astmakohtauksen jälkeen keuhkoputket avautuvat itsestään muutamassa kymmenessä minuutissa tai lääkkeen avulla muutamassa minuutissa.

Astma ei rajoita toimintakykyä eikä liikkumista, jos lääkitys on kunnossa. oireettomuus liikunnan rasituksessa kertoo, että lääkitys on tasapainossa.

Miksi liikuntaa?

  • Oireet vähenevät eli hengittäminen helpottuu. kunnon kohotessa hengittäminen on entistä helpompaa voimakkaassakin ponnistuksessa.
  • Hyvä kunto nostaa hengästymiskynnystä. pystyt kävelemään ja juoksemaan samalla sydämen syketasolla entistä vauhdikkaammin hengästymättä.

Miten liikun?

  • Harrasta arkiliikuntaa.

Sopivat lajit astmaatikolle: 
  • kävely
  • sauvakävely
  • hölkkä
  • pallopelit (parantavat hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa)
  • kuntosaliharjoittelu tai jumppa (parantaa lihaskuntoa).

 

Huomioitavaa!

  • Kävele, hiihdä tai hölkkää yli kymmenen asteen pakkasessa maltillisesti.
  • Jos podet allergista astmaa, vältä reipasta liikuntaa siitepölyä sisältävässä ympäristössä.
  • Aloita liikunta varovasti 10-15 minuutin liikunnalla sairauden jälkeen.
  • Riskilajeja ovat vain sukeltaminen, vuorikiipeily sekä hiihto ja vaellus esim. alpeilla.
  • Keskustele lääkärin kanssa, ennenkuin aloitat tai lisäät liikuntaa.
Asiantuntijana liikuntalääketieteen erikoislääkäri, dosentti Heikki Tikkanen
Lähde: HYVÄ TERVEYS-lehti
Teksti:Tuula Segercrantz