Kohonnut verenpaine

Säännöllinen liikunta

  • ehkäisee verenpaineen kohoamista
  • laskee sekä ylä- että alapainetta noin neljä yksikköä (lähes saman verran kuin yksi verenpainelääke)
  • voi mahdollistaa verenpainelääkityksen pienentämisen, jos verenpaine on lievästi koholla
  • voi yhdessä ravinnon kanssa pitää lievästi kohonneen verenpaineen kurissa eikä verenpainelääkitystä tarvita

Miten liikun?

  • Reippaasti, niin että harjoitus tuntuu kohtuullisen kuormittavalta.
  • Arkiliikuntaa tai kestävyysliikuntaa yhteensä 30 min päivittäin.
  • Kestävyysliikuntaa, joissa kehon suuret lihasryhmät työskentelevät.
  • Lihasvoimaharjoituksia 1-2 kertaa viikossa.Tee 10-12 liikettä kehon suurille lihasryhmille (kädet, jalat, selkä, vatsa ja hartiat).   

    Sopivia lajeja:
    • kävely
    • sauvakävely
    • pyöräily
    • uinti
    • hiihto
    • jumppa

Huomioitavaa!

  • Jos olet liikkunut tähän mennessä vähän, aloita lisäämällä kävelyä tai muuta arkiliikuntaa.
  • Aloita harjoitus rauhallisesti alkulämmittelyllä ja hiljennä tahtia myös liikuntakerran lopussa.
  • Beetasalpaajat alentavat sykettä. Sillä on merkitystä, jos käytät liikunnan tehon mittarina sykettä. Maksimisyke selviää rasituskokeessa.
  • Vältä äkkinäisiä voimanponnistuksia. Pinnistykset ja hengityksen pidättely kohottavat verenpainetta hetkellisesti hyvin korkeaksi.
Asiantuntijana erikoislääkäri, dosentti Katriina Kukkonen-Harjula
Lähde: HYVÄ TERVEYS-lehti
Teksti: Tuula Secercrantz