Nivelrikko ja reuma

Kohtuullinen, säännöllinen liikunta:

  • säilyttää nivelten liikelaajuutta
  • vahvistaa niveltä ympäröiviä lihaksia
  • venyttää kireitä lihaksia
  • vähentää kipuja
  • auttaa painonhallinnassa.

Miten liikun?

Nivelrikossa kipu ja kankeus vaikeuttavat liikkumista. Eniten liikkumista rajoittaa polvien tai lonkkien nivelrikko.

  • Harrasta kevyttä tai hieman hengästymistä aiheuttavaa liikuntaa puoli tuntia lähes päivittäin. jos nivelet kipeytyvät, vähennä joka toiseen päivään.
  • Vahvista lihasvoimaa kotivoimistelulla.
  • Tee lihaskuntoharjoituksia kaksi kertaa viikossa, esim. kolme 10 liikkeen sarjaa kullekin lihasryhmälle rauhalliseen tahtiin (n. 20 min.).
  • Yksinkertaiset ojennus- ja koukistusliikkeet ylläpitävät sekä nivelen liikkuuvutta että kehittävät lihaskuntoa.

    Sopivia lajeja ovat:
    • kävely
    • sauvakävely
    • kotivoimistelu
    • uinti ja muu vesiliikunta
    • pyöräily
    • murtomaahiihto tasaisessa maastossa
    • kuntosaliliikunta

Huomioitavaa: 

  • Nivelreumaan saattaa liittyä niveloireiden ohella sydän- ja verisuonisairauksia. Huomio niiden riskit liikunnassa.
  • Vältä liikuntamuotoja, joihin sisältyy voimakkaita tärähdyksiä ja vääntöjä.
  • Liikunta ei saa aiheuttaa kovaa kipua.
  • Jos nivel ärtyy, pidä taukoa. Aloita tauon jälkeen uudelleen varovasti, jolloin lihakset voimistuvat vähitellen.

Asiantuntijana liikuntalääketieteen professori, dosentti Urho Kujala 

Lähde: HYVÄ TERVEYS- lehti 
Teksti: Tuula Segercrantz