Painonhallinta

Säännöllinen liikunta

  • kuluttaa energiaa
  • parantaa rasva- ja sokeriaineenvaihduntaa
  • parantaa kehon koostumusta, lihaskudos suurenee, rasvan määrä pienenee
  • auttaa pitämään laihdutetut kilot poissa.

Miten liikun?

  • Monipuolinen lihasten käyttö auttaa painonhallinnassa.
  • Arkiliikuntaa, työmatkaliikuntaa, hissin sijasta portaat.
  • Kävely on painonhallitsijan peruslaji. Kävele vähintään 1/2 tuntia päivässä useampina päivinä viikossa.

Sopivia liikuntalajeja:
  • kävely
  • sauvakävely
  • kuntopyöräily
  • uinti.

Huomioitavaa!

  • Jos ylipainoa on runsaasti, valitse niveliä säästäviä liikuntamuotoja. 
  • Jos sinulla on sydänoireita, lisääaskeleita arkeen vähitellen ja rauhallisesti.
  • Lihavuuteen liittyy suurentunut vaara sairastua muun muassa aikuistyypin diabetekseen, verenpainetautiin, veren rasvojen häiriöihin, sydämen sepelvaltimotautiin ja alaraajojen nivelrikkoon. 
Asiantuntijana sisätautien erikoislääkäri, professori Pertti Mustajoki
Lähde: HYVÄ TERVEYS- lehti
Teksti: Tuula Segercrantz