Sydämen vajaatoiminta

Säännöllinen liikunta

  • vähentää vajaatoiminnan oireita
  • keventää sydämen työkuormaa parantamalla verenkiertoa, lihaksiston aineenvaihduntaa ja keuhkojen toimintaa
  • keventää sydämen työkuormaa vähentämällä kiihtynyttä sympaattisen hermoston toimintaa
  • parantaa sydämen vajaatoimintaa sairastavan elämänlaatua.

Miten liikun?

  • Harrasta kestävyysliikuntaa vähintään 1,5 tuntia viikossa jaettuna kolmeen tai useampaan kertaan.Liiku teholla, joka tuntuu hieman tai kohtalaisen
       rasittavalta. Jos tiedät maksimisykkeesi, liikunnan sopiva rasitustaso on 60 - 80 %   maksimisykkeestä.
  • Harrasta lajeja, joista pidät.
  • Tee lisäksi 1–2 kertaa viikossa 30–45 minuutin lihasvoimaharjoitus.Lihasvoimaharjoittelu parantaa lihaskuntoa, jolloin sydän ja verenkierto kuormittuvat aikaisempaa vähemmän päivittäisissä toiminnoissa.
  • Voit tehdä harjoituksen kuntosalilla tai kotona. Käytä melko kevyitä kuormia, 20–50 %  maksimista. Tee kehon suuriin lihasryhmiin kohdistuvia liikkeitä ja toista kutakin liikettä 8–12 kertaa. Toista liikesarja 1–3 kertaa. Jätä sarjojen väliin aikaa palautua rasituksesta.

Sopivia lajeja ovat:
  • kävely
  • sauvakävely
  • pyöräily
  • hiihto
  • hölkkä
  • jumppa

Huomioitavaa!

  • Tämän ohjeen liikuntamäärällä liikunnasta on tutkitusti hyötyä lievässä ja kohtalaisessa sydämen systolisessa vajaatoiminnassa. Liikunnan aloittaminen edellyttää, että sydämen vajaatoiminnan tilanne on vakaa. Keskustele tästä lääkärisi kanssa.
  • Määrät ovat tavoitteita, joihin ei tarvitse yltää heti. Aloita vaikka harrastamalla liikuntaa kerran viikossa ja lisää määrää ja kestoa vähitellen kohti näitä suosituksia.
  • Aloita liikunta aina rauhallisesti vähintään viiden minuutin lämmittelyllä, jotta elimistä ehtii sopeutua rasitukseen. Höllää tahtia myös lopussa noin viideksi minuutiksi, jotta syke ja hengitys ehtivät tasaantua, ennen kuin lopetat liikunnan.
  • Liiku omia tuntemuksiasi kuunnellen. Älä vertaa itseäsi muihin.
  • Tarkkaile, palaudutko harjoittelusta normaalisti. Jos olo on väsynyt seuraavana päivänä, vähennä liikunnan tehoa ja määrää.
  • Jos perusvointisi huononee tai sairaudessa tapahtuu äkillinen muutos, keskeytä liikunta, kunnes syy on selvitetty.
Asiantuntijoina sydäntautien erikoislääkäri Kai Kiilavuori ja sydäntautien erikoislääkäri, dosentti Hannu Näveri.
Lähde: HYVÄ TERVEYS-lehti
Teksti:Tuula Segercrantz