Kristillinen usko - sen inhimillinen ja yhteiskunnallinen merkitys, erityisesti luterilainen usko, kristilliset symbolit

Luterilainen usko
- Jyrki Rossin viralliset kotisivut.

Kristillisiä symboleja
Kristillisiä symboleita kuvien ja selitysten kera.
- Kirkko ja koulu

Jeesuskuvat

Kymmenen erilaista kuvaa Jeesuksen kasvoista
Mukana selitykset, milloin ja missä kulttuurissa kuva on tehty. Sivusto on englanninkielinen. Opiskelijoille voi antaa tehtäväksi arvata kuvan alkuperän.
- Rejesus

VirtualDali Gallery
Salvador Dalin lukuisia maalauksia eri aikakausilta, mm.

Christ of Saint John of the Cross, 1951
Crucifixion, 1954
The Last Supper, 1955
The Infant Jesus, 1956
The Sacred Heart of Jesus, 1962
The Second Coming of Christ, 1971

Kristus aikamme taiteessa
Arto Kuorikosken luentosarja. Sivustolla 26 modernia kristuskuvaa. Kuvat jaettu seuraaviin teemoihin: taiteilijan Kristus-identifikaatio, yhteiskuntakritiikki, kärsimys, absurditeetin kokemus, mystiikka ja meditaatio, abstrakti Kristus-kuva ja Postmoderni Kristus-kuva. Sivustolla mm. seuraavia kuvia:

Paul Klee: Ecce, 1940 esimerkkinä kristus-identifikaatiosta. Klee koki olevansa syrjitty ja hahmot Kristus-hahmon ympärillä kuvaavat ymmärtämättömyyttä. (Sivuston 8. kuva)

Joseph Beuvs: Jalkojen pesu, Aktion "Celtic", 1971 esimerkkinä siitä, että taiteen ei tarvitse aina olla ylevää, vaan se voi olla myös elämänläheistä. Kristusimpulssi on siirtynyt kirkosta kadulle. (Kristus-identifikaatio) (Sivuston 9. kuva)

Georg Grosz: Suu kiinni ja tottele käskyjä 1935-36 esimerkkinä yhteiskuntakritiikistä. Saksalainen teos symbolisoi ristiinnaulittua ihmiskuntaa totalitaarisessa yhteiskunnassa. Teoksesta käytiin oikeudenkäynti ja se hävitettiin, koska sen koettiin loukkaavan Kristusta, koska Hänellä ei ole mitään sanottavaa. (Sivuston 11. kuva)

Otto Dix: Ruoskinta, 1951 kuuluu teemaan yhteiskuntakritiikki ja kuvaa yhteiskunnan vihaamaa tyyppiä. Kuvassa Hitler, Kristus ja portto. (Sivuston 12. kuva)

Oskas Kokoschka: Kristus auttaa nälkäisi lapsia, 1946. Teos ottaa kantaa nälkään kuolleiden lasten kohtaloon sotien jälkeen. (Yhteiskuntakritiikki) (Sivuston 13. kuva)

Werner Knaupp: Kristus, pää poltettu, 24.11.1977 esimerkkinä kärsimys -teemasta. Teos on syntynyt taiteilijan Intiassa näkemänsä kärsimyksen johdosta. (Sivuston 19. kuva)

Ernst Barlach: Anno Domini MCMXVI post Christum natum, 1916 esimerkkinä absurditeetin kokemuksesta. Pietari näyttää teoksessa ihmisjoukkoon päin, mikä kuvaa kyvyttömyyttä toimia kärsimyksen keskellä. (Sivuston 23. kuva)

Max Ernst: Neitsyt kurittaa Jeesus-lasta kolmen todistajan nähden, 1926 esimerkkinä absurditeetin kokemuksesta. (Sivuston 24. kuva)

Koostanut Laura Paljakka