Vuosiluokat 1–2

Kummallekin vuosiluokalle laaditaan tavoitteet, jotka oppilaan tulisi vuosiluokan jälkeen saavuttaa. Sisällöt jaetaan kahdelle eri vuosiluokalle.

Kirkkovuosi ja pyhät ihmiset

  • tärkeimmät kirkkovuoden juhlat (esim. kirkkovuoden alku (luonnonsuojelun päivä), ristin ylentäminen, joulu, teofania, palmusunnuntai, pääsiäinen, helatorstai ja helluntai)
  • pyhiä ihmisiä (mm. oppilaan oma nimikkopyhä, Pyhä Nikolaos, oman kirkon nimikkopyhä, Johannes Kastaja)
  • paaston merkitys (erityisesti suuri paasto)
  • sunnuntai, pikku pääsiäinen, ylösnousemuksen päivä

Kirkon jäsenenä

  • olen ortodoksi
  • oma kirkko
  • ortodoksina koulussa ja perheessä
  • käsitteitä: risti, ristinmerkki, pappi, ikoni, kirkko, tuohus
  • seurakunnan lapsityö
  • liturgia-jumalanpalvelukseen alustava tutustuminen
  • lähiympäristön kirkkoja ja uskontoja (luterilaisuus ja koulussa olevia muita katsomuksia)

Raamattu pyhänä kirjana

  • mikä on Raamattu ja mistä se kertoo
  • Jeesuksen kotimaa
  • Jeesuksen elämän keskeisiä vaiheita (syntymä, kaste, julkinen toiminta, kärsimykset ja kuolema, ylösnousemus)
  • Jeesuksen opetuksia (joitakin ihmetekoja, vertauksia)

Jeesuksen opetuksiin, ihmetekoihin ja vertauksiin liittyvät kertomukset on syytä mainita eri luokka-asteilla, jotta kaikki keskeiset kertomukset tulevat käsitellyiksi.

Liturginen elämä

  • kirkko pyhänä paikkana
  • kirkkorakennus
  • kirkkomatka
  • papin tapaaminen (samalla voi tutustua kirkkotekstiileihin ja sakraaliesineisiin)
  • liturgiajumalanpalvelukseen tutustuminen (keskeiset veisut ja rukoukset, mitä tapahtuu, mitä pappi tekee, mitä kuoro tekee, mitä kirkkokansa tekee)
  • ehtoollinen
  • nimen antaminen, kaste ja mirhalla voitelu
  • tärkeimpien juhlien veisuja

Uskonoppi ja eettisyyteen kasvaminen

  • ihminen Jumalan kuvana ja kaltaisena
  • Isä, Poika ja Pyhä Henki
  • Isä meidän -rukous, paastorukous, rukous ehtoollisen edellä
  • katumus ja anteeksi antaminen
  • lähimmäisenrakkaus, suvaitsevaisuus, ystävyys
  • oikea ja väärä
Teksti: Anja Huurinainen-Kosunen ja Kaarina Lyhykäinen | Vihreät tekstit, lähde: Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004