Neljä jaloa totuutta

Buddhan opetus eli dharma voidaan kiteyttää neljään jaloon totuuteen, jotka Buddhan sanotaan esittäneen jo ensimmäisessä puheessaan valaistumisen jälkeen.

Vaikka neljä jaloa totuutta perustuu oivallukselle maailman luonteesta, niin dharman tarkoitus on ihmisen kärsimyksen luonteen oivaltaminen ja kärsimyksestä vapautuminen.

1. Kaikki maailmassa on jatkuvassa muutoksen tilassa (duhkha)

  • Ikivanhan vuoren muuttumattomuus on vain illuusio, joka johtuu meidän ajallisesti lyhyestä perspektiivistä. Vuoret syntyvät ja tuhoutuvat mannerlaattojen liikkuessa ja jääkausien vaihtuessa. Havaintojemme kohteet ovat pohjimmiltaan alkeishiukkasten jatkuvaa muutosprosessia.
  • Ihmisellä ei myöskään ole mitään pysyvää minää (anatman).
    • Ihmisen olemassaolo, duhkha ja kärsimys eivät ala syntymässä tai lopu kuolemassa, vaan ne ovat osa jatkuvaa karmista kiertokulkua eli samsaraa.
    • Kysymykseen mitä ihminen on voidaan buddhalaisittain nykyaikana ehkä vastata: Ihminen on prosessi.

2. Kärsimys johtuu vaikeudesta hyväksyä muutoksen tosiasia. Ihmisellä on voimakas halu takertua valheelliseen kuvitelmaan pysyvyydestä.

  • Takertumisen vuoksi onnellisuuttakin aikaansaavat asiat sisältävät kärsimyksen siemenen.  Jos saat pienen koiranpennun niin jo ensileikeissä tajuat sisälläsi, että joskus tulee päivä jolloin joudut luopumaan koirastasi. Monet eivät hanki koiraa koska se elää vain noin kymmenen vuotta ja näin he kieltävät itseltään koko koiranpennun tuoman ilon.
  • Yksinäisyys ja onnettoman tapahtuman jälkeen esitetty kysymys. ”Miksi juuri minä?” ovat kärsimystä joka syntyy erillisen minän harhakuvasta ns. egoharhasta.
  • Halut vahvistavat egoharhaa. Jos saan hankituksi hienomman auton kuin naapurilla, niin sitten olen jotain. Näin ihminen takertuu yhä tiiviimmin samsaraan ja elämä muuttuu kärsimykseksi viimeistään silloin kun sairaus vanhuus tai kuolema pysäyttävät.

3. Kärsimyksellä on loppunsa.

  • Kärsimys on itse aiheutettua
    • Aasian tsunamin jälkeen tiedotusvälineissä ihmeteltiin thaimaalaisten tyyntä suhtautumista tilanteeseen. Ainakin joidenkin ihmisten reaktioihin vaikutti heidän buddhalainen käsityksensä kärsimyksestä. Vaikka tsunami tappoi tuhansia ihmisiä, se oli vain maanjäristyksen aiheuttama luonnonilmiö. Surun aiheuttama kärsimys on sen kokeneiden ihmisten kärsimystä joka loppuu vain kun ihmiset pääsevät siitä yli. Myös Santorinin tulivuori aiheutti tuhansia vuosia sitten tsunamin, joka tuhosi Kreetan silloisen kulttuurin, mutta kukaan Kreetalla ei enää sure sen uhreja.
  • Kärsimyksestä ja koko samsaran kiertokulusta on  mahdollista vapautua päästämällä irti halusta ja takertumisesta.
    •  Kärsimyksestä vapautuminen on valaistumista jonka seurauksena samsarasta tulee Nirvana.

4.  Kärsimyksestä voi vapautua kahdeksanosaisen tien avulla. Tähän kuuluu:

  • oikea puhe
  • oikea toiminta
  • oikea elinkeino
  • oikea pyrkimys
  • oikea tarkkaavaisuus
  • oikea keskittyminen
  • oikea ymmärrys
  • oikea ajattelu

 

  • Tien osat kuvaavat buddhalaisen harjoituksen perusmuotoja eettisyyttä, meditaatiota ja viisautta.
  • Buddhalaisuus on hyvin käytännönläheinen uskonto. Meditaatioharjoitukset ja elämäntapa ovat paljon tärkeämpiä kuin pyhien tekstien opiskelu, rituaalit tai metafyysinen mietiskely. 
  • Buddhalaisuuden synnystä lähtien harjoittajat ovat kokoontuneet luostareihin noudattamaan kahdeksanosaista tietä.
Jukka Hongisto | Fysiikan ja filosofian opettaja, Hyvinkään Sveitsin lukio