Skönhetssalong

Hanne Romppanen

1. Kosmetolog, skönhetssalongsföretagare. Dessutom har jag i någon mån gjort utbildningsarbete i skolor inom skönhetsvårdsbranschen och för importörer.

2. Först blev jag student, sedan kosmetolog vid ett yrkesinstitut, senare merkonom. Företagare blev jag dock redan före jag blev merkonom.

3. När jag arbetade för en importör gjorde jag marknadsföringsarbete och hade skönhetssalonger som kunder. Jag planerade temadagar, händelser och kampanjer för skönhetssalonger. Då fick jag en tanke om att varför skulle inte jag kunna göra detta i en egen salong. När jag hela tiden hade att göra med företagare såg jag hur belönande det kan vara.

4. Säkert fortfarande det att man får göra saker man själv vill och på det sätt man själv finner bäst.

5. Väl planerat är hälften gjort. Det räcker inte med att vara en bra kosmetolog, man måste också ha någon slags uppfattning om företagsverksamhet. Man behöver nödvändigtvis inte studera till merkonom, utan det finns olika kanaler att få information från, t.ex. TE-centralen och nyföretagarcentralerna. Man måste också beakta att denna bransch handlar om att sälja service. Utan kunder har man inga inkomster. I början är det den egna arbetsinsatsen som man finansierar verksamheten med. Dagarna och veckorna kan vara omänskligt långa. I början måste man också arbeta för mindre lön. Skönhetssalongsbranschen är kvinnodominerad, så man måste påminna om att det redan i början lönar sig att ta i beaktande eventuellt bildande av familj, även om det för en tjugoåring som grundar företag ännu kan kännas som en fjärran tanke.

Beauty Bar
beauty.bar(at)mizza.fi