Artos och reumatism

Måttlig och regelbunden motion

  • upprätthåller rörelseförmågan i lederna
  • stärker muskelvävnaden kring lederna
  • tänjer på spända muskler
  • minskar smärtor
  • hjälper vid viktkontroll.

Hur skall jag motionera?

 Den smärta och styvhet som artros ger upphov till gör det svårt att röra på sig. Artros i knäet eller i höften begränsar rörligheten allra mest.

  • Motionen skall vara lätt eller framkalla måttlig andfåddhet, och pågå i en halv timme nästan varje dag. Om du får ledsmärtor, minska till varannan dag.
  • Öka muskelkraften med hjälp av hemgymnastik.
  • Gör muskelövningar två gånger i veckan, t.ex. tre serier med 10 övningar för varje muskelgrupp, i lugnt tempo (ca 20 min.).
  • Enkla böj- och sträckövningar hjälper till att upprätthålla rörligheten i lederna och förbättrar muskelkonditionen.                   
Lämpliga grenar:
  • gång
  • stavgång
  • hemgymnastik
  • simning och övrig vattenmotion
  • cykling
  • skidåkning i jämn terräng
  • gymträning

Obs!

  • Ledgångsreumatism kan vid sidan av ledproblem medföra hjärt- och blodkärlsjukdomar. Var uppmärksam på dessa risker när du motionerar.
  • Undvik motionsformer som innebär kraftiga skakningar och vändningar.
  • Motionen skall inte orsaka svåra smärtor.
  • Håll en paus om leden blir irriterad. Börja varsamt på nytt efter pausen, så att musklerna gradvis blir starkare.
Rådgivande expert: docent Urho Kujala, professor i idrottsmedicin 
Källa: Tidningen HYVÄ TERVEYS