Astmatiker

Somliga astmatiker får symptom endast till följd av en fysisk ansträngning. Gemensamt för alla astmatiker är dock att en kraftig ansträngning på några minuter leder till en astmareaktion. Efter astmaanfallet öppnar sig luftvägarna självmant på ett par tiotal minuter, eller med hjälp av medicin på några minuter.

Om medicineringen är den rätta, begränsas varken funktions- eller rörelseförmågan av astman. Ett tecken på balanserad medicinering är att motionerandet är symptomfritt.

Varför motionera?

  • Symptomen minskar, d.v.s. det är lättare att andas. Ju bättre konditionen blir, desto lättare blir det att andas också under kraftiga ansträngningar.
  • En god kondition höjer tröskeln för andfåddhet; du kan gå och springa fortare med jämn hjärtfrekvens och utan att bli andfådd.

Hur skall jag motionera?

  • Vardagsmotionera    

Motionsgrenar som är lämpliga för astmatiker:

  • gång
  • stavgång
  • jogging
  • bollspel (förbättrar funktionen hos andnings- och blodcirkulationsorganen)
  •  gymträning eller gymnastik (förbättrar muskelkonditionen)

Obs!

  • Gå, skida eller jogga i lugnare takt när temperaturen är under minus tio.
  • Om du har allergisk astma, undvik rask motion i en omgivning där det förekommer pollen.
  • Om du har varit sjuk, börja varsamt med 10–15 minuters motionspass.
  • Som riskgrenar räknas endast dykning, bergsklättring, skidåkning och vandring t.ex. i Alperna.
  • Tala med din läkare innan du börjar motionera eller innan du ökar motionsmängden.
Rådgivande expert: docent Heikki Tikkanen, specialistläkare i idrottsmedicin.
Källa: Tidningen HYVÄ TERVEYS