Högt blodtryck

Regelbunden motion

  • förebygger högt blodtryck
  • sänker både det övre och det lägre blodtrycket med ca fyra enheter (nästan lika mycket som en blodtrycksmedicin)
  • kan bidra till minskad blodtrycksmedicinering om blodtrycket är lindrig förhöjt.
  • kan i samverkan med kosten bidra till att ett lindrigt förhöjt blodtryck hålls under kontroll utan blodtrycksmediciner

Hur skall jag motionera?

  • Träna energiskt så att motionen känns lagom belastande.
  • Idka vardagsmotion eller uthållighetsträning i sammanlagt 30 minuter per dag.
  • Uthållighetsträning som tränar de stora muskelgrupperna.
  • Styrketräning 1–2 gånger i veckan. Gör 10–12 övningar som tränar de stora muskelgrupperna (armar, ben, rygg, mage och axlar).  
Lämpliga grenar:
            - gång
            - stavgång
            - cykling
            - simning
            - skidåkning
            - gymnastik

 Obs!

  • Om du hittills inte har rört dig så mycket, börja med längre promenader eller annan vardagsmotion.
  • Börja motionspasset med en lugn uppvärmning och minska på tempot också mot träningspassets slut.
  • Betablockare sänker hjärtfrekvensen. Detta har betydelse om du använder hjärtfrekvensen för att mäta hur effektivt du motionerar. Din maximala hjärtfrekvens kan mätas genom ett belastningsprov.
  • Undvik plötsliga ansträngningar. När du gör en kraftansträngning eller håller andan stiger blodtrycket kraftigt i några sekunder.
Rådgivande expert: specialistläkaren, docent Katriina Kukkonen-Harjula
Källa: Tidningen HYVÄ TERVEYS