Viktkontroll

Regelbunden motion

  • förbrukar energi
  • förbättrar fett- och sockeromsättningen
  • förbättrar kroppsbyggnaden; muskelvävnaden växer och fettvävnaden krymper
  • hjälper att upprätthålla vikten när man har gått ner i vikt.

Hur skall jag motionera?

  • En mångsidig muskelanvändning hjälper att kontrollera vikten.
  • Vardagsmotion, motion under arbetsresan, trappor istället för hiss.
  • Gång är den vanligaste träningsformen vid viktkontroll. Gå minst en halv timme om dagen flera gånger i veckan.  
Lämpliga motionsgrenar:
            - gång
            - stavgång
            - motionscykling
            - simning

 Obs!

  • Välj motionsformer som är skonsamma för lederna om du har mycket övervikt. 
  • Om du har hjärtproblem, öka antalet steg i vardagen gradvis och i lugn takt.
  • Fetma medför en ökad risk för bl.a. vuxendiabetes, blodtryckssjukdomar, blodfettstörningar, kranskärlssjukdomar och artros i de nedre extremiteterna.
Rådgivande expert: professor Pertti Mustajoki, specialistläkare i invärtessjukdomar
Källa: Tidningen HYVÄ TERVEYS