Vuxendiabetes

Regelbunden motion är ett effektivt sätt att förebygga och vårda vuxendiabetes.

Motionen bör vara regelbunden, måttligt ansträngande och långvarig.

Regelbundna promenader och progressiv styrketräning:

  • förbättrar ämnesomsättningen
  • ger bättre kroppsbyggnad, förhållandet mellan fettvävnad och muskelvävnad förbättras
  • förbättrar vävnadernas förmåga att använda socker och därmed också sockerbalansen
  • sänker blodtrycket
  • sänker det totala kolesterolvärdet
  • höjer halten av god HDL-kolesterol.

Hur skall jag motionera?

  • Styrketräning. 
    Träna på ett gym två gånger i veckan. Träningsprogrammet skall omfatta de     stora musklerna i ryggen, magen, armarna och benen. Gör 7–8 upprepningar och 2–3 serier. Ett annat alternativ är hemgymnastik med lätta hantlar eller gummiband. Öka  motståndet och variera övningarna med ca en och en halv månads mellanrum.
  • Uthållighetsträning
    Träna så att du blir andfådd och svettig 30 minuter per dag; tiden kan delas upp i kortare pass (10 min.).               
Motionsgrenar som passar diabetiker:
                - gång
                - stavgång
                - skidåkning
                - jogging
                - simning
                - cykling
  •  För att förebygga diabetes räcker det med mindre motionsmängder och lättare motionsvarianter än när man vårdar diabetes, t.ex. en halvtimmes promenad om dagen flera gånger per vecka.

Obs!

  • Motion kan leda till att blodsockret sjunker kraftigt. Innan man börjar motionera kan det vara nödvändigt att minska på sådana mediciner som påverkar utsöndringen av insulin.
  • Tala med din läkare innan du börjar motionera.
Rådgivande expert: docent Johan Eriksson, specialistläkare i invärtes sjukdomar
Källa: Tidningen HYVÄ TERVEYS