Varför tar man i bruk yrkesprov?

Yrkesproven ur den studerandes perspektiv:

  • individualiserar studierna
  • gör studierna målinriktade
  • förenhetligar bedömningen
  • gör utbildningen mera arbetslivsorienterad och praktiskt inriktad
  • skapar tillfälle att visa yrkeskunskapen i praktiken
  • förbättrar sysselsättningen
  • ökar studiemotivationen.

Yrkesproven ur utbildningsanordnarens och lärarens perspektiv:

  • styr undervisningen och bedömningen i riktning mot läroplansgrunderna och det föränderliga arbetslivets behov
  • gör utbildningsanordnarens läroplansarbete mera målmedvetet
  • utvecklar studerandebedömningen och bedömningsmetoderna samt gör dem mångsidigare
  • ökar samarbetet mellan lärarna
  • ger läroanstalten tätare kontakter med arbetslivet
  • höjer kvaliteten på inlärningen i arbetet (målinriktning, autentiska arbetsuppgifter)
  • upprätthåller och utvecklar lärarens yrkesskicklighet
  • stärker läroanstaltens roll som regional utvecklare
  • ökar samarbetet mellan läroanstalterna
  • ger verktyg för självvärdering och information som grund för utvecklandet av utbildningen

Yrkesproven ur arbetslivets perspektiv:

  • gör det möjligt att mer än tidigare betona de kompetensområden som är viktiga för arbetslivet och inverka på hurdana arbetstagare som utexamineras i branschen
  • förbättrar yrkeskunskaperna hos de arbetstagare som utexamineras inom branschen
  • hjälper till vid rekryteringen
  • garanterar att olika läroanstalter håller samma kvalitet på yrkesutbildningen
  • innebär en utmaning för arbetskollektivet när det gäller inlärningen.