Vilka uppgifter har de olika parterna?

Utbildningsanordnaren

  • har ansvaret för planeringen, genomförandet, utvärderingen och utvecklandet av yrkesproven
  • ansvarar för samarbetet med arbetslivet
  • ansvarar för bedömningen av studerande, betygen över yrkesprov samt förvaringen av bedömningsmaterialet
  • tillsätter ett organ för genomförandet av yrkesproven
  • ordnar med utbildning kring yrkesproven för organets medlemmar, undervisningspersonalen och arbetslivets representanter
  • sköter om informationen om yrkesproven
  • har hand om handlednings- och stödtjänsterna för studerande
  • reserverar de resurser som behövs för att ta yrkesproven i bruk.

Organet

  • godkänner de planer för genomförande och bedömning av yrkesprov som utgör en del av utbildningsanordnarens läroplan
  • övervakar yrkesprovverksamheten och att principerna för yrkesproven uppfylls
  • utser de personer som bedömer yrkesproven
  • undertecknar yrkesprovbetygen. Görs av dess ordförande.
  • behandlar rättelseyrkanden som gäller bedömningen av studerande.

Arbetslivets representanter

  • deltar i planeringen, genomförandet, utvärderingen och utvecklandet av yrkesproven.

Läraren

  • ansvarar för planeringen och genomförandet av yrkesproven i praktiken
  • säkerställer att platsen för yrkesprovet är lämplig
  • introducerar de studerande och arbetslivets representanter i bedömningen
  • planerar yrkesprovet i samråd med arbetslivets representant och den studerande
  • säkerställer att den studerande har tillräckliga färdigheter att avlägga provet
  • då han/hon deltar i yrkesprovet;
  • uppmuntrar och ger handledning om det behövs
  • avbryter yrkesprovet om arbets- eller kundsäkerheten äventyras eller om någon avsevärd ekonomisk skada håller på att ske
  • ser till att utvärderingen genomförs på ett sätt som organet har godkänt
  • då han/hon deltar i utvärderingssamtalet;
  • dokumenterar bedömningen och vitsordet
  • ser till att den studerande bedöms enligt de bedömningskriterier som ingår i läroplanen
  • planerar handlednings- och stödtjänster för den studerande
  • planerar ett omtagningsprov om det behövs.

Den studerande

  • bedömer sitt eget kunnandekunnandekunnande i förhållande till målen för inlärningen
  • tar emot och begär respons på sitt kunnande
  • deltar i planeringen av yrkesprovet
  • avlägger provet enligt den avtalade planen
  • följer anvisningar och regler
  • ber om handledning om det behövs
  • deltar i utvärderingssamtalet med hjälp av en självvärdering.