Vilken form av handledning och stöd behöver de studerande?

Handledning och stöd före yrkesprovet

  • information om yrkesproven redan i början av studierna
  • utredning av var och en studerandes individuella behov av stöd (inledande kartläggning av kunskaperna)
  • den studerande tränas i att utföra självvärdering
  • den studerande får delta i planeringen av det egna yrkesprovet
  • den studerande introduceras i yrkesproven i god tid före provet genom att man tillsammans med honom eller henne går igenom
    • vilka kunskaper som krävs av den studerande i yrkesproven
    • hur inlärningen i arbetet och yrkesprovet jämkas samman
    • vem/vilka som bedömer yrkesprovet
    • hur bedömningen sker, vad som bedöms
    • hur den studerande bedömer sig själv (självvärdering)
    • om man får ställa frågor under proven och hur de inverkar på bedömningen
    • hur utvärderingssamtalen ordnas
    • vad som händer om provet underkänns eller avbryts
    • hur yrkesproven inverkar på vitsordet för studiehelheten i avgångsbetyget.
  • man fördjupar sig i eventuella skriftliga anvisningar och ser till att den studerande förstår vad yrkesprovet går ut på
  • den studerande får bekanta sig med platsen där provet avläggs och arbetssäkerhetsfrågorna där.

Handledning och stöd då yrkesprovet börjar och medan det pågår

  • man fördjupar sig i beskrivningen av och målen för yrkesprovet exempelvis med hjälp av de planer för genomförande och utvärdering som utarbetats för yrkesprov
  • det skapas en trygg och öppen atmosfär på platsen för yrkesprovet
  • den studerande får handledning enligt sitt individuella behov, t.ex. stöd i att tolka skriftliga anvisningar eller handledning i att passera ett svårt skede med hjälp av frågor
  • vid behov förs uppmuntrande och sporrande samtal med den studerande under provets gång
  • den studerande får på förhand reda på hur handledningen inverkar på bedömningen.

Handledning och stöd efter yrkesprovet

  • insamling av respons också av andra arbetstagare, kunder och studerande
  • under utvärderingssamtalet
    • diskuteras yrkesprovet och de erfarenheter som inhämtats under provet
    • fastställs den studerandes kunskaper i förhållande till bedömningsobjekten och bedömningskriterierna på grundval av den studerandes självvärdering och den bedömning som arbetsplatshandledaren och läraren utför
    • klarlägger man den studerandes starka sidor och sådant som bör förbättras utifrån den respons som studeranden själv, arbetsplatshandledaren och/eller läraren ger.
  • den studerande ges uppmuntran inför följande yrkesprov
  • om yrkesprovet måste avbrytas, eller om det vid utvärderingssamtalet konstateras att yrkesprovet inte har avlagts på ett godtagbart sätt, skall man planera ett omtagningsprov och fundera ut vilka handlednings- och stödåtgärder den studerande behöver för att nå upp till en kompetens på minst tillfredsställande nivå
  • vid behov preciseras de individuella studieplanerna med avseende på de yrkesprov som den studerande avlägger framöver och det stöd och den handledning som han eller hon behöver
  • med tanke på utvecklandet av yrkesprovrutinerna samlas in respons från den studerande och arbetsplatshandledaren om genomförandet av yrkesprovet, handledningen och bedömningen.