Älä usko kaikkea

Sosiaalisessa mediassa on valtavasti materiaalia. Toisinaan on vaikeaa tietää, kenen tekemää ja miten luotettavaa löytynyt tieto on. Tekijöiden uskottavuus ja tiedon taustat on aina syytä yrittää tarkistaa.

Kun haet opiskelujasi varten tietoa sosiaalisesta mediasta, muista, että tiedon lisäksi siellä on paljon keskusteluja, mielipiteitä, mielikuvia ja tunteiden ilmaisuja. Voit halutessasi käyttää keskusteluja apuna tiedonhaussa, mutta pyri löytämään vakuuttava, mielellään alkuperäinen lähde ja keskusteluja, joissa on esitetty linkkejä lähteisiin. Niistä voit löytää tien tosiasioiden ääreen.

Sosiaalisesta mediasta löytyy paljon arvokasta ja hienoa tietoa, kunhan kärsivällisesti jaksat etsiä ja punnita löytämiesi tietojen todenperäisyyttä. Suhtaudu lähteisiisi kriittisesti ja mieti, mikä tai kuka on tiedon takana ja mihin tiedolla pyritään. Tarjouksilla ja tuote-esittelyillä on yleensä erilainen tarkoitus kuin verkkolehden pääkirjoituksella. Esimerkiksi Wikipediassa näet joka sivun historiatiedoista, kuka on tietoja muokannut ja millä tavalla ja miten sivun ylläpitäjät ovat muutoksista keskustelleet. Jos törmäät Wikipediassa virheelliseen tai puutteelliseen tietoon, voit itse korjata tai täydentää sitä. Tiedot kannattaa tarkistaa useasta lähteestä, esimerkiksi sanomalehden nettisivulta, asiantuntijan blogikirjoituksesta tai aihetta käsittelevästä kirjasta tai tutkielmasta. Opettele arvioimaan löytämäsi tiedon luotettavuus ja merkitsemään käyttämäsi lähteet ja jos mahdollista, myös niiden nettiosoitteet.

Keskustelun pohjaksi

  • Kuka huolehtii sosiaalisen median sisällöistä ja kenen vastuulla se on?
  • Kuka tuottaa sisältöä sosiaaliseen mediaan?
  • Miten voi varmistaa löydetyn tiedon oikeellisuuden?
  • Mitä pitäisi tehdä, jos huomaa tulleensa huijatuksi?