Minäkin ole sisällöntuottaja

Sosiaalisessa mediassa jokainen on sisällöntuottaja. Sosiaalinen media muodostuu asioista, joita käyttäjät sinne tuottavat. Tuotokset voivat olla yksin tai yhdessä luotuja tekstejä, kuvia, videoita, ääniä, musiikkia, karttoja, sarjakuvia ja esityksiä. Yhteisöllisyys syntyy paitsi yhdessä tekemisestä myös tykkäämisestä, kommentoinnista, jakamisesta ja edelleen kehittämisestä. Jokainen reaktio luo ja jakaa sisältöä edelleen.

Jokainen sosiaalisessa mediassa tekemäsi ja jakamasi asia, kuten tykkääminen, kommentti, kirjoitus ja multimedia, tallentuu verkkoon – ja voi vaikuttaa tulevaisuuteesi tavalla tai toisella.

Kun kirjoitat sosiaaliseen mediaan, kiinnitä huomiota viestisi ymmärrettävyyteen. Pilkut ja väliotsikot helpottavat pitkän tekstin lukemista. Vaikka sisällön lähtökohta olisi teksti, käytössäsi on hurja määrä muitakin ilmaisumuotoja. Kokeile niitä rohkeasti aina tilaisuuden tullen. Kun teet tehtäviä, mieti, missä muodossa vastauksesi on parhaimmillaan: toimisiko video tai sarjakuva paremmin kuin pelkkä teksti?

Kun työskentelet itsenäisesti, voit vastata tehtävän kysymyksiin valokuvilla, piirroksilla tai videolla. Voit kertoa haluamasi tarinan yhdistämällä esitysgrafiikkaan tekstiä, kuvaa ja videota. Oppilaitoksen välineillä ja esimerkiksi puhelimen kameralla saat aikaan vaikka mitä. Näytä rohkeasti esimerkkiä kavereillesi ja kannusta heitä tykkäämällä heidän töistään. Lisää vuorovaikutusta kyselemällä mielipiteitä ja kehota reagoimaan. Uusia ideoita ja apua voi löytyä yllättäviltä tahoilta, ja innostus tekemiseen vain kasvaa.

Sosiaalinen media mahdollistaa hienosti yhdessä toimimisen. Voit kokeilla esimerkiksi yhteiskirjoittamista, yhteispiirtämistä tai erilaisia keskustelufoorumeita. Voisitteko tehdä ryhmätyön videochatin avulla? Yhdessä saatte enemmän aikaan!

Tekijänoikeuksia pitää kunnioittaa ilmaisumuodosta riippumatta. Yhteisöllisesti työskenneltäessä pitää sopia, miten yhteinen tuotos julkaistaan. Työn yhteydessä pitää myös kertoa, ketkä kaikki ovat osallistuneet tuotoksen tekemiseen.

Keskustelun pohjaksi

  • Pohtikaa milloin joku tuotos kuuluu tekijänsuojanpiiriin?
  • Mitä välineitä ja palveluita haluaisit käyttää koulussa ja miksi?
  • Millaisista asioista kiinnostut netissä ja miksi ne tuntuvat houkuttelevilta?
  • Miten voit tietää, mikä on hyvä ilmaisumuoto?
  • Miten osaamista voi jakaa?
  • Miten yhteisöllinen projekti onnistuu?
  • Miten osallistutaan ja vaikutetaan?
  • Miten lataat tuotoksia turvallisesti?
  • Mistä tietää, onko jokin palvelu luotettava?