Vääryydet ja sopimaton käytös

Kaikki eivät osaa toimia sääntöjen mukaisesti. Aina löytyy niitä, jotka haluavat kokeilla rajoja ja testata sääntöjä. Suurin osa kuitenkin haluaa, että netissä käyttäydytään hyvin toisia kohtaan.

Sosiaalisen median palvelut ovat ainoastaan välineitä, joilla ihmiset ilmaisevat itseään. Niiden käyttö riippuu meistä ihmisistä ja tavoitteistamme. Sinä vastaat omalta osaltasi siitä, millaiseksi keskustelut muodostuvat ja millaista materiaalia sosiaaliseen mediaan tuotetaan. Olet luomassa uutta mediaa ja tulevaisuuden mediatapoja.

Jos näet jonkun toimivan yhteisten sääntöjen vastaisesti, voit huomauttaa hänelle ystävällisesti ohjeistuksistanne. Jos hänen huono käytöksensä jatkuu, voit kertoa opettajalle. Kaikenlainen ruma kielenkäyttö, valehteleminen ja trollaaminen on sopimatonta käytöstä.

Voit käyttää palveluiden omia ilmoitustyökaluja, jos törmäät valeprofiileihin, laittomuuksiin tai muihin käyttöohjerikkomuksiin. Oppilaitosten toimintamallit määrittelevät, miten sääntöjen rikkomisesta ilmoitetaan koteihin ja mitä rikkomuksista seuraa.

Keskustelun pohjaksi

  • Mitä toimintamalleja ja ohjeistuksia käytetään sosiaalisessa mediassa (oppilaitoksessa ja vapaa-ajalla)?
  • Mitä tarkoittaa vastuun ottaminen?
  • Miten voi ilmiantaa häiriköt?
  • Mikä toiminta on ohjeiden vastaista?
  • Kuka laatii ohjeistuksia?
  • Millaiset toimintamallit ovat hyviä?
  • Millainen käytös on provosoivaa?
  • Millaista on vihapuhe?
  • Mitä tarkoittaa yksityisyydensuoja?