Musiikin perustaso

Arvioinnin kohteet

  1. Instrumentin hallinta
    - äänen laatu
    - sävelpuhtaus
    - tekninen valmius
    - instrumenttikohtaiset erityisvaatimukset 
  2. Musiikillinen ajattelu ja ilmaisu 
    - rytmiikka ja fraseeraus
    - dynamiikka
    - tyylintuntemus, tyylin hallinta
    - ilmaisu
    - musiikillisen suuntautumisen (pop/jazzmusiikki, kansanmusiikki, vanha musiikki jne.) mukaiset erityiset arviointikohteet 
  3. Yhteismusisoinnin perustaidot
    - musiikillisen kokonaisuuden ja oman soittimen roolin ymmärtäminen
    - kyky kuunnella kokonaisuutta ja reagoida kuulemaansa
    - kyky toimia ryhmän jäsenenä
    - vastuullisuus ja sitoutuminen annettuihin tehtäviin
    - aktiivisuus ja oma-aloitteisuus 
  4. Päättöarviointiin vaikuttavia muita tekijöitä

Oppilaan esiintymistaitoa voidaan arvoida osana päättöarviointia.

Päättöarvioinnissa otetaan huomioon myös opettajan ja oppilaan näkemykset seuraavista arvioinnin kohteista:

- työskentelytaidot (motivoituneisuus, aktiivisuus, oma-aloitteisuus, kyky arvioida ja kehittää omaa työskentelyä)
- kehityskaari
- kuuntelutaidot (aktiivisuus ja omaehtoisuus musiikin kuuntelussa)
- monipuolisuus ja erityiset vahvuudet
- valmiudet musiikin itsenäiseen harrastamiseen
- valmiudet opintojen jatkamiseen musiikkiopistotasolla

Arvioinnin kohteita sovelletaan musiikillisen suuntautumisen mukaisesti. Kokonaisarvioinnissa otetaan huomioon päättösuorituksen arvioitsijoiden, opettajan ja oppilaan näkökulma. Päättötodistuksen instrumentti- ja yhteismusisointitaitojen lopullinen arvosana voi muodostua yhteisesti sovitusta tai jokaisen erikseen antamasta arviosta.

Arvointikriteerit, musiikin perustason päättöarviointi

Arviointiperusteet on määritelty arvosanoille Erinomainen 5, Hyvä 3 ja Hyväksytty 1. Väliarvosanat Tyydyttävä 2 ja Kiitettävä 4 määritellään seuraavasti:

Arvosanassa Tyydyttävä 2 oppilas saavuttaa arvosanan Hyväksytty 1 ja osittain myös ylempien arvosanojen osaamisen.

Arvosanassa Kiitettävä 4 oppilas saavuttaa arvosanan Hyvä 3 osaamisen ja yltää joillakin osa-alueilla arvosanaan Erinomainen 5.

Instrumenttitaidot ja yhteismusisointi

1. Instrumentin hallinta

Erinomainen 5
  • instrumentin tekninen hallinta palvelee musiikillisia päämääriä
  • oppilas osaa käyttää instrumentin sävyjä ja sointivärejä musiikillisessa ilmaisussa
  • oppilas osaa säädellä sävelpuhtautta esityksen aikana

Hyvä 3
  • instrumentin tekninen hallinta vastaa esitettävän musiikin vaatimuksia
  • oppilas pystyy tuottamaan instrumentille ominaisen soinnin
  • oppilas osaa korjata sävelpuhtautta esityksen aikana

Hyväksytty 1
  • instrumentin tekninen hallinta riittää päättötason helpon ohjelmiston esittämiseen
     
  • oppilas pystyy tuottamaan soivan äänen
     
  • oppilas osaa virittää soittimen ja tuntee sävelpuhtauteen vaikuttavat tekijät

2. Musiikillinen ajattelu ja ilmaisu

Erinomainen 5

Oppilas

  • osaa ilmentää sisäistä ajantajua, pystyy käsittelemään tempoa elävästi ja joustavasti
  • kykenee luontevaan, musikaaliseen fraseeraukseen
  • osaa käyttää dynamiikkaa musiikillisessa ilmaisussa
  • kykenee musiikin tyylinmukaiseen esitykseen
  • kykenee persoonalliseen musiikilliseen ilmaisuun
  • osoittaa musiikilliseen suuntautumisensa mukaista erityisosaamista

Hyvä 3

Oppilas

  • kykenee joustavaan tempon- ja rytminkäsittelyyn ja fraseeraukseen
  • osaa käyttää vaihtelevaa dynamiikkaa
  • hallitsee musiikillisen tyylin keskeisiä piirteitä
  • hallitsee musiikillisen suuntautumisensa mukaisen erityisosaamisen pääperiaatteet

Hyväksytty 1

Oppilas

  • pystyy säilyttämään tempon
  • kykenee musiikin nuottikuvan mukaiseen esittämiseen
  • on tutustunut musiikillisen suuntautumisensa vaatimaan erityisosaamiseen

3. Yhteismusisoinnin perustaidot

Erinomainen 5

Oppilas

  • kuulee ja tunnistaa musiikillisia ilmiöitä ja kykenee yhtyeessä reagoimaan niihin tyylinmukaisesti
  • kykenee musiikilliseen vuorovaikutukseen
  • osaa toimia rakentavasti ryhmän jäsenenä
  • osaa toimia aktiivisesti ja oma-aloitteisesti ryhmän hyväksi
  • on vastuullinen  ja täsmällinen

Hyvä 3

Oppilas

  • kuulee ja tunnistaa musiikillisia ilmiöitä ja pyrkii yhtyeessä reagoimaan niihin
  • ymmärtää musiikillisen vuorovaikutuksen periaatteen
  • osaa toimia myönteisesti ja vastuullisesti ryhmän jäsenenä

Hyväksytty 1

Oppilas

  • pystyy yhtyeessä huolehtimaan omasta osuudestaan harjoitetun tulkinnan mukaisesti
  • osaa yhtyeessä toimia selkeiden musiikillisten viitteiden mukaisesti
  • kykenee sopeutumaan ryhmän toimintaan