Sanataiteen perusopetus: 7–9-vuotiaat

Tavoitteet:

  • keksiä omia seikkailuja ja sankarihahmoja sekä harjaantua kertomuksen suunnitteluun.

Sisällöt:

  • kertomuksen keskeiset käsitteet: henkilöt, kertoja, miljöö, juoni, aihe

Henkilöhahmojen käsittely 7–9-vuotiaiden lasten kanssa on samanlaista leikinomaista opetusta kuin varhaisikäisten sanataiteessa, mutta asioita syvennetään. Lapset luovat tuttujen hahmojen lisäksi enemmän itse keksimiään henkilöhahmoja sekä heidän tarinoitaan.

Kirjoja, joissa erityyppisiä pää- ja sivuhenkilöitä:

Marjatta Kurenniemi: Kuinka kummaa on kaikkialla. Tammi 2002
Arto Kivimäki ja Mika Launila (kuv.): Odysseia lapsille. Teos 2005
Tuulia Aho: Tiuku ja sinihevonen salaisella saarella. WSOY 1990

Harjoituksia:

1. Salaperäinen henkilöhahmo

Rakennetaan henkilöhahmo ohjaajan tuomien esineiden avulla. Joku esine voi olla rikollisen pudottama johtolanka tai henkilöhahmon matkalaukku voi olla täynnä outoja tavaroita. Keksitään henkilölle ominaisuuksia, kuten nimi, ikä, ammatti, harrastukset, ulkonäkö, perhe, ystäväpiiri, toiveet, pelot, ärsyttävin luonteenpiirre, rakastettavin luonteenpiirre, pinttynyt tapa ja salainen pahe.

2. Henkilöhahmojen kohtaaminen

Valmistetaan henkilöhahmoista keppi- tai pöytäteatterinukke. Keksitään pareittain tarina, jossa henkilöhahmot kohtaavat jossakin. Esitetään tarina ryhmälle. Henkilöhahmot voivat kohdata mitä epätavallisimmissa paikoissa esim. hammaslääkärissä, Mars-planeetalla tai vedenalaisessa maailmassa. Mitä tapahtuu? Mistä he keskustelevat?

Kirjallisuus:

Marja-Leena Mäkelä (toim.): Sanaista taidetta. BTJ-avain 2005
Mervi Koski Taskut täynnä tarinoita. Cultura OY 1994

Palautekeskustelu:

  • Miksi valitsit kyseisen henkilön?
  • Millaista oli luoda henkilökuva tarinan henkilöistä? Oliko se vaikeaa vai helppoa? Miksi?
  • Oliko se tarinan keksiminen henkilöstä vaikeaa vai helppoa? Miksi?
  • Miltä Leenan ja Liisan kertoma/esittämä tarina vaikutti? Miksi?